Deel dit artikel
-

‘Display in 2016 wereldwijd groter dan search’

Adverteerders geven in 2016 voor het eerst meer uit aan display advertising, zoals banners, dan aan tekstreclame bij zoekmachines als Google en Bing.

Over twee jaar zal er aan display 74 miljard dollar worden uitgegeven en aan search 71 miljard. Dat is nu de verwachting van ZenithOptimedia, dat werelwijd inzicht heeft op hoe adverteerders en mediabureaus hun budgetten alloceren en dat van plan zijn.

Display staat weer helemaal in de belangstelling sinds het mechanisme achter de wijze van plaatsing van de reclameuitingen is veranderd. Dat ging traditioneel op een manier waarbij adverteerders ruimte inkochten op een groep bij elkaar passende titels, waarbij de prijs op harde en zachte factoren door mensen werd onderhandeld. Nu zit daar een computer achter die een veiling per opbod houdt. Jargon: automated trading, programmatic buying of real time bidding.

Met de opkomst van automated trading is de interesse bij adverteerders weer gegroeid, omdat ze meer waar voor hun geld krijgen. De prijs wordt als eerlijker ervaring.

ZenithOptimedia verwacht dat display tot en met 2016 met 21 procent per jaar groeit. Bij search ligt dat op dertien procent.

Digitale kanalen waren vorig jaar goed voor 21 procent van alle reclamebestedingen. Televisie: veertig procent. De onderzoekers verwachten dat online in de komende drie jaar met gemiddeld zestien procent zal groeien.

Aan de ontwikkeling van mobiele reclame hangt ZenithOptimedia een labeltje. Bestedingen in 2013: 13,4 miljard dollar, oftewel 12,9 procent van alle online bestedingen. Dat groeit komende drie jaar tot 45 miljard dollar, of: 45 procent het totaal. Mobiel is in deze definitie de combinatie van telefoons en tablets.

Foto: aherrero (cc)

Deel dit bericht

1 Reactie

Paul Haarman

Altijd een beetje oppassen met deze cijfers. Eerste vraag is wat Display is? Ik verwacht dat men ook video-advertising heeft meegenomen. Goed te zien dat onder mobiel ook de tablets vallen en daar moeten we dan direct de aantekening bij maken dat het gedrag op tablets meer te vergelijken valt met laptop en PC gedrag. Echt mobiel gedrag via smartphones of digitale horloges is helemaal anders. Wat die laatste categorie betreft zal er zeker ook een flinke groei zijn, maar daar blijft de grote uitdaging om effectief te adverteren op de kleine schermen. Dat gaat goed voor pizza’s (het traditionele voorbeeld), store-locating en convenience goods. Voor B2B advertising en duurzame goederen verwacht ik dat de grotere schermen nog steeds de belangrijkste kanalen zullen blijven. Al bij al goed te horen dat Display weer “on the rise” is.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond