Deel dit artikel
-

Eerste content partners Google TV bekend gemaakt

De contouren van Googles aanstaande tv-product Google TV worden duidelijk. Het bedrijf sluit samenwerkingsverbanden met een mengeling van internet- en mediabedrijven. De grootste Amerikaanse tv-zenders ontbreken echter uit de partnerlijst.

Gisterenavond maakte Google bekend met welke partijen het later deze maand zijn eerste stappen op de tv-markt zet. Tot de eerste groep met partners behoren bedrijven als CNN, Cartoon Network, HBO, Amazon VOD, Netflix, Pandora, Twitter en Blip.tv. Natuurlijk zijn ook Youtube en andere Google-diensten goed te bekijken op schermen in de huiskamers.

Dit zijn stuk voor stuk klinkende namen, maar toch maakt Google TV nog geen grote indruk. De grote landelijke tv-netwerken uit Amerika ontbreken nog op de lijst. ABC, CBS, Fox en NBC lijken de kat uit de boom te kijken.

Geen garantie voor succes

In mei maakte Google bekend dat het in het najaar een tv-product op de markt zou brengen. Logitech presenteert morgen een decoder  om Google TV op de beeldbuis aan te sluiten. Dat kastje ligt voor het einde van de maand in de winkel in Amerika. Sony brengt in de komende maanden televisies en Bluray-spelers uit waar Googles tv-software in zit geïntegreerd.

Nederland, en andere Europese landen, volgen vermoedelijk in de loop van 2011. Lokale content partners zijn niet bekend, al ligt de Publieke Omroep voor de hand. De meeste van de net aangekondigde Amerikaanse partners zijn niet actief in Nederland.

Dat Google een markt betreedt, betekent niet per definitie dat het er succesvol zal worden. Al jaren zoekt het bedrijf aansluiting tot andere mediakanalen dan het reguliere web. Daar lijkt het in te slagen op de mobiele telefoon, maar pogingen om een rol te spelen op de tijdschriften- en krantenmarkt en in radioland strandden. Ook met webvideo, in de vorm van Youtube, heeft Google een lange weg bewandeld om tot een werkend verdienmodel te komen.

Apple kiest andere route

Ook Apple is sinds kort serieus in zijn pogingen om de tv-markt naar zich toe te trekken. Apple TV is geen zogenaamde hobby meer van topman Steven Jobs, maar een ‘echt product’. Apple kiest daarbij een andere route dan Google.

De primaire insteek van Apple TV, een kastje dat 99 euro kost, is het verhuren en tv-series  en films als video stream. Mediaproducties van de grote uitgevers krijgen een prominente positie in de interface van Apple TV. Anders dan bij Google TV is het web en sites als Youtube bij het Apple-product in een ver hoekje van de interface verstopt.

Anders dan bij Apple is het voor mediabedrijven relatief eenvoudig om duidelijk in Google TV terecht te komen. De ontwerpers van mediabedrijven kunnen hun sites namelijk zodanig optimaliseren dat deze goed vindbaar en bruikbaar zijn op de grote en kleinere schermen in huiskamers wereldwijd.

Pakt Europees initiatief hier de buit?

Een derde marktspeler met een potentieel groot bereik is Youview. Youview is momenteel enkel in Engeland beschikbaar, maar zou worden uitgerold naar andere landen. Tot voor kort stond deze technologie om internet naar tv te brengen bekend onder de naam Project Canvas. Canvas is in de afgelopen jaren ontwikkeld door de techneuten van de BBC. Het kreeg recent het groene licht van de BBC-top voor marktbetreding.

Momenteel werken naast de BBC onder andere iTV, Channel 4, BT en Talk Talk aan Youview. Het Britse mediaproduct komt in de eerste helft van 2011 op de markt. Verscheidene fabrikanten bouwen momenteel Youview-decoders. Deze komen tegen verschillende prijzen bij meerdere winkelketens in de schappen te liggen.

Deel dit bericht

1 Reactie

Albert Treur

Ik denk persoonlijk dat Google TV beter af is zonder grote zenders. Main stream kijkers en heavy users krijg je moeilijk van de kabel of sateliet af. Tweede probleem is dat broadcasters vaak maar beperkte rechten hebben waardoor niet zomaar kunnen gaan samenwerken met GSBS kan bijvoorbeeld niet zomaar via Google TV gaan uitzenden. Ik zou succesvolle partijen als (wereldwijd Spaanstalig) http://www.terra.tv benaderen en Google TV verder vooral vanuit talen, religie of communities gaan uitbouwen. Ik denk ook dat Google het langs deze weg zal gaan doen. Sterker nog dat weet ik zeker…

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond