Deel dit artikel
-

Emerce100: de beste bedrijven in e-business 2016

Vandaag verschijnt de elfde editie van Emerce100, een speciale jaarlijkse uitgave van Emerce. Hierin publiceren we hoe beslissers, werkzaam op het gebied van online marketing, ICT en e-business, de prestaties van leveranciers van diensten in de e-business- en marketingbranche in het afgelopen jaar hebben beoordeeld.

Om een zo goed mogelijk beeld van de markt te kunnen schetsen, hebben we ook dit jaar het imago-onderzoek (uitgevoerd door onderzoeksbureau Motivaction) verrijkt met andere relevante marktdata.

De Emerce100 beperkt zich al lang niet meer tot slechts 100 bedrijven. Dit jaar staat de teller op maar liefst 414, een stijging van bijna vijftig procent vergeleken met vorig jaar. Een van de oorzaken is het immer groeiend aantal specialismen en aanbie-ders in de e-businessmarkt, wat tevens vraagt om een meer uit-gesplitste analyse. Hierdoor zijn sommige categorieën aangepast. Evenals voorgaande edities bestaat het onderzoek uit een viertal gebieden: Bureaus, E-business diensten, Online Advertising & Media en Software.

Het imago-onderzoek is gedaan op een 7-puntsschaal; het aantal sterren is daarmee maximaal zeven.


BUREAUS

Het overzicht van de middelgrote bureaus is bijna verdubbeld. Nieuwkomer Burst doet het uitstekend met 5,5 sterren. Verder veel goede waarderingen van 5 sterren. Het lijstje grote bureaus is vrijwel gelijk aan dat van vorig jaar. Fabrique heeft zich van de middelgrote bureaus bij de groten gevoegd, met een waardering van 5 sterren. Alleen Edenspiekermann_ heeft net zoveel sterren. De overige hebben er allemaal 4,5; op DigitasLBi na dat iets achter-blijft op waardering voor prijs-kwaliteit.


Het rijtje specialisten is flink gegroeid. Vorige jaren nooit meer dan drie, nu is dat meer dan verdubbeld. In deze categorie worden opvallend vaak hoge cijfers uitgedeeld voor kennis/knowhow.


De hoogste waardering hier voor twee van de nieuwe namen in de lijst: Green Orange en SUE Amsterdam. Deze laatste blinkt met name uit op betrouwbaarheid en kennis/knowhow. Ook Achtung! heeft goede beoordelingen voor kennis/knowhow, maar iets minder voor prijs/kwaliteit, wat ze een eindresultaat van 4,5 sterren oplevert. a friend of mine stond de vorige editie bij de social agency’s.


Dit lijstje hadden we vorige editie nog niet en bestaat uit vier namen. Het hoogst scoort Adfiliate met 5 sterren, met name omdat zij het best gewaardeerd worden voor hun kennis/knowhow.


Analytics & optimalisatiebureaus stonden vorige editie onder de naam analytics & conversion agencies, Digital marketing bureaus onder searchmarketingbureaus.

Sommige bureaus zijn hier tussen beide categorieën gewisseld. Oogst komt in beide voor.
Measureworks haalt 5 sterren binnen bij Analytics & optimalisatiebureaus, op kennis/knowhow en betrouwbaarheid. SearchResult is als Digital marketing bureau van een middelmatige waardering vorig jaar naar de beste waardering gegaan, op alle gebieden: kennis/knowhow, betrouwbaarheid, prijs/kwaliteit en flexibiliteit.


In het overzicht van de mediabureaus acht nieuwe namen, waar ook de hoogste aantallen sterren naartoe gaan. Mediacom is van een matige naar een gemiddelde waardering gegaan. Media Balance krijgt vooral sterren voor kennis/knowhow, betrouwbaarheid en flexibiliteit. The online company scoort daarnaast ook behoorlijk op prijs/kwaliteit, evenals De Media Maatschap.


Alleen 4,5 en 5 sterren hier. Triple IT en The Mobile Company houden hun kopposities vast, mediaBunker voegt zich bij hen. De laatstgenoemde krijgt zijn sterren vooral op grond van kennis/knowhow en prijs/kwaliteit.


Vijftien e-mailmarketingbureaus in dit overzicht, tegenover elf vorig jaar. OMG en Experian stonden vorige editie bij de dataleveranciers. Admitter was het best gewaardeerd, nu delen zij de toppositie met Qamel, 22 Times, Yourzine en Ematters. Met name dankzij goede scores op betrouwbaarheid en flexibiliteit.


Nieuweling in de lijst We are blossom gooit hoge ogen op alle gebied, en het meest op kennis/knowhow. Social Inc. doet het ook goed, maar piekt niet op prijs/kwaliteit. RauwCC, de beste van vorig jaar, kent een goede kennis/knowhow. Social Embassy en Your Social volgen daar direct na.


E-BUSINESS DIENSTEN

Boston en SparkOptimus hebben allebei 5 sterren, maar de rest ontloopt dat nauwelijks met 4,5 sterren. Beide consultants hebben goede waarderingen voor kennis/knowhow en betrouwbaarheid.


Fulfilment verzending stond vorig jaar onder de noemer distributie. Het rijtje namen in deze editie is langer dan de vorige keer. Een drietal nieuwkomers (Dynalogic, SendCloud en Paazl) sleept vijf sterren in de wacht, de overige verzenders hebben allemaal 4,5 sterren.


Ook hier meer bedrijven in de lijst dan vorig jaar. S&H Productfulfilment staat niet meer eenzaam aan top, en deelt zijn topscore met 5 anderen. Vrijwel alle warehousers hebben goede waarderingen gehad voor hun kennis/knowhow.


Microsoft is nu de beste scoorder. Drie nieuwe namen: Cognizant, Wipro en Infosys CommerceEdge.


De lijst met opleiders is al enkele jaren vrij constant. Ook de scores zijn redelijk constant: allemaal 4,5 of 5 sterren zonder uitschieters. Nieuw in het overzicht zijn IDMK en How & Knower.


Hadden we hier vorige editie negen aanbieders, nu zijn dat er zestien. XS4ALL doet het opnieuw goed vanwege de kennis/knowhow en betrouwbaarheid, maar wordt net voorbijgestreefd door True dat punten wint op prijs/kwaliteit en flexibiliteit. TransIP heeft zich verbeterd van gemiddelde scoorder naar goede scoorder.


De telecomaanbieders krijgen allemaal gemiddelde waarderingen. Waren KPN in 2015 en Vodafone in 2014 goed voor bovengemiddelde waarderingen, nu doen ze het gemiddeld. UPC is van ISP-aanbieder naar Telecom verhuisd. Nieuw in dit lijstje zijn Esprit Telecom en BT.


Veel goed gewaardeerde bedrijven hier met acht keer vijf sterren. De lijst is uitgebreid met een aantal nieuwkomers, waaronder creditcards. iDEAL wordt erg goed gewaardeerd voor zowel kennis/knowhow, betrouwbaarheid als prijs/kwaliteit.


Hier is UPC naar Telecom verplaatst, daarvoor in de plaats zien we Proserve in de lijst. RoutIT haalt opnieuw de beste waardering, met name op kennis/knowhow. Ziggo en Reggefiber zijn gewisseld in waardering: Ziggo iets minder, Reggefiber iets beter.


ONLINE ADVERTISING & MEDIA

Onder de publishers geen bijzondere uitschieters naar boven of beneden. Met zeventien vermeldingen ook hier meer vermeldingen dan de tien van vorig jaar.


RTL Nederland krijgt net als vorig jaar de beste beoordeling. Kennis/knowhow is bij hen het best gewaardeerd. Sky Radio Group is nieuw in het overzicht.


Vorige keer stonden de media online onder het kopje Network. Dezelfde namen in de lijst, waarbij Google Adsense van een gemiddelde waardering is gegaan naar een van de twee besten. Ze hebben dan ook allebei goede cijfers voor hun kennis/knowhow. AOL daarentegen kreeg deze keer wat mindere waardering.


Bol.com doet het iets beter dan de rest, vooral vanwege de kennis/knowhow en prijs/kwaliteit. De beste van vorig jaar, TradeTracker, heeft nu een zeer gemiddelde score.


Vijf vermeldingen met gemiddelde waarderingen. Topscoorder van vorig jaar AdFactor steekt er niet meer bovenuit. Just Premium en Massarius hebben net zoveel sterren.


Twee vijfpunters bij de DSP’s: Adform, die het vorig jaar ook goed deed, en Ad Science, een van de toen gemiddeld scorende DSP’s. Adform is erg flexibel volgens de respondenten, Ad Science krijgt goede waarderingen voor de prijs/kwaliteit. Criteo en DoubleClick juist vanwege de kennis/knowhow. Nieuw in het overzicht zijn Platform 161, Turn, RadiumOne en MediaMath.


Vorig jaar slechts twee, nu niet minder dat dertien bureaus. Searchresult voert de lijst aan met 5,5 sterren, direct gevolgd door BannerConnect met 5. Searchresult haalt overal hoge cijfers voor, BannerConnect valt op vanwege de betrouwbaarheid en de flexibiliteit.


Een nieuw lijstje. Clansman stond vorige editie vermeld onder e-mailmarketing en result driven advertising en wordt zeer op prijs gesteld op het gebied van kennis/knowhow. Scoot Media stond eerder bij result driven advertising. ResponseConcepts kent een grote flexibiliteit, aldus de repondenten.


Hier ook meer namen in de lijst dan vorig jaar. Tweakers blijft net als vorig jaar het best gewaardeerd (vanwege kennis/knowhow, prijs/kwaliteit en betrouwbaarheid), samen met ‘nieuwkomer’ Google Shopping. Twenga staat na een jaar afwezigheid weer in het overzicht. Consumentenbond en Shopwiki zijn ook nieuw in dit overzicht.


De social platforms worden allemaal op 4,5 of 5 sterren gewaardeerd. De lijst heeft alleen Snapchat als nieuwkomer, voor de rest is hij gelijk aan vorig jaar.


SOFTWARE

Waar Clang er vorige editie met kop en schouders bovenuit steeg, scoren ze nu gemiddeld. Mailplus en Salesforce ExactTarget hebben de koppositie overgepakt met goede waarderingen voor de kennis/knowhow.


Google Analytics en Visual Website Optimizers zijn net als vorig jaar koplopers. Waar Google bijzonder over de hele linie en in het bijzonder op kennis/kwaliteit goed gewaardeerd wordt, worden ze als iets minder flexibel gezien. Visual Website Optimizers zijn daar iets gelijkmatiger in. Optimizely moet toegeven op vorige editie van het onderzoek. Hier is het overzicht uitgebreid met vijf nieuwe namen waarvan Hotjar het beste scoort.


Een nieuwe categorie met zes aanbieders. Daarvan haalt de helft 5 sterren binnen, de andere helft komt tot 4,5 sterren. Relay42 en Cloudsuite worden vooral als betrouwbaar gezien.


EPiServer is net als vorige jaren het best gewaardeerd. Mede-toppers van 2015 Adobe Experience Manager en Sitecore doen het nu gemiddeld, waarbij Adobe Experience Manager vooral uitblinkt in kennis/knowhow. Nieuw zijn SDL Web en OpenText.


Dezelfde aanbieders als afgelopen jaar. Magento, vorig jaar goed voor een gemiddelde waardering, behoort nu tot de beste scoorders. TYPO3 en Umbraco hebben iets aan waardering ingeboet. WordPress en Magento kennen goede cijfers voor kennis/knowhow, WordPress daarnaast ook voor betrouwbaarheid en prijs/kwaliteit.


Marketing automation software was vorig jaar nog geen aparte categorie. Webpower stond voorheen bij e-mailmarketingsoftware. SharpSpring zet hier de hoogste score overall neer van niet minder dan 6 sterren, mede dankzij hun prijs/kwaliteitverhouding.


Deze keer tien namen in de lijst, voorgaande jaren waren dat er steeds vier. Hierbij heeft Kapersky Lab opnieuw de meeste sterren, samen met ESET en Dell. De andere zeven aanbieders hebben allemaal 4,5 sterren. Bij vrijwel alle aanbieders wordt de kennis/knowhow goed gewaardeerd, bij ESET daarnaast ook de prijs/kwaliteit.


Vorig jaar een nieuwe categorie, dit jaar verdubbelt de lijst. Buzzcapture verbetert zich van een gemiddelde score naar een topscore van 5,5 sterren. Hootsuite en OBI4wan volgen met 5 sterren. Media Injection en Coosto hebben iets aan waardering ingeleverd ten opzichte van vorige editie.


Je kunt Emerce100 niet los in print bestellen. Wel is Emerce100 de speciale uitgave bij Emerce 148, die nog te verkrijgen is bij een abonnement op het magazine of via Emerce Store kan de digitale versie gekocht worden. Lees ook meer informatie over Emerce100 en de onderzoeksverantwoording.

Deel dit bericht

28 Reacties

Sector7

Grappig dat het beste bureau (searchresult) in NL hun homepage titel op ‘Home’ heeft staan. SEO wordt blijkbaar niet meegenomen in hun eigen online strategie.

Searchresult

Bedankt voor de sollicitatie! We nemen binnenkort contact met je op 😉

Sector 7

Geen sollicitatie. Maar voor consultancy staan we altijd open 😛

Dennis

De namen in de lijstjes zijn een mooi overzicht van de belangrijkste partijen in ieder segment. De volgorde slaat in minimaal de helft van de gevallen nergens op. Als je hard campagne voert sta je bovenaan, het lijkt de gouden televizier ring wel. Voor de duidelijkheid, ik werk niet voor, maar wel met deze partijen samen. Nogmaals, wel een mooi overzicht, maar wat mij betreft mogen de sterren achterwege gelaten worden…geen reëel beeld.

Aldo Win

Hoe is dit onderzoek uitgevoerd?

René

Het online payment lijstje, raakt kant noch wal. PSP’s en betaalmethoden door elkaar…

Thijs

Bijzonder dat scoot media in het lijstje staat. Dit bedrijf bestaat niet meer.

Remy Bergsma

De lijst met zowel categorieën als bedrijven wordt steeds groter – goed om te zien dat e-business nog steeds groeit en bloeit in Nederland!

Ardi Uttien

Alle vermeldingen gefeliciteerd!

Dennis, Emerce presenteert met dit imago onderzoek de beste e-businesbedrijven. De volgorde van de lijstjes aangeven is inderdaad lastig. We hebben er voor gekozen het te tonen zoals het uit het onderzoek gekomen is. Alle bedrijven die in de lijsten staan doen het heel goed, de sterren geven alleen een indicatie van de volgorde.

Aldo, de onderzoeksverantwoording is te lezen op deze pagina: http://emerce.nl/emerce100/onderzoek/ en in Emerce 100 zelf.

Rene, wat is je expertise en wil je me je feedback sturen? emerce100@emerce.nl. We hebben ons best gedaan op alle lijstjes. Als er verbetering mogelijk is, overwegen we dat graag.

Thijs, ten tijde van het onderzoek stond Scoot Media nog online. Volgend jaar zal hij er niet meer bij staan, behalve als het merk nieuw leven in geblazen wordt, maar die kans is klein.

Remy, ik deel je mening! Super al die succesvolle e-businessbedrijven. Iets om heel trots op te zijn.

Sjoerd

Uiteindelijk is het onderzoek uitgevoerd onder X aantal bedrijven die met de vermelde bedrijven samenwerken? Of is het een open vragenlijst met het verzoek bedrijfsnamen in te vullen die je kent en/of waarvan je weet/hoort dat zij goed zijn?

Lodewijk

Het verbaasd mij zeer dat ‘Responsys’ niet is opgenomen in ‘E-mailmarketing software’ en ‘Maxymiser’ niet in ‘Analytics & optimalisatie software’. Is hier een verklaring voor?

Vincent Jansen

Goed overzicht van bedrijven, diensten. Jammer dat het bedrijf met een klanttevredenheid van 97%, Webelephant, geen onderdeel heeft uitgemaakt van dit onderzoek. Geen praatjes, maar harde resultaten zijn het fundament voor deze uitkomst van het meest recente customerservice onderzoek.

Patrick Cuhfus

Eigenlijk onbegrijpelijk dat wij hier nog steeds niet bij staan met SocialBrands daar waar we op dit moment in ruim 3 jaar 7949 campagnes hebben gedraaid om precies te zijn!

Gijs Vroom

@Sjoerd
Een mix. De respondenten hebben deels zaken gedaan en deels kennen ze het bedrijf van naam. Er wordt een longlist per categorie getoond en de respondent geeft de hem/haar bekende bedrijven een score. Het gaat om een imago-onderzoek, geen klanttevredenheidsonderzoek. Waarom is dit belangrijk? Voor new business, uitgenodigd worden voor pitches of gesprek, en uiteraard interessant voor recruitment. Mensen werken liever bij bedrijven met een goed imago.

@Vincent @Patrick
Allereerst gaat het om bekendheid. Indien een bedrijf op de longlist staat, maar onvoldoende respons haalt, komt het niet voor in de eindlijst. Een bedrijf met weinig maar heel positieve respons haalt het dus niet.

Euroledshop.nl

Congrats met de vermeldingen! Er staan een paar interessante vermeldingen tussen.

daniel@clickvalue.nl

Het zou interessant zijn om de respons per bedrijf aan te geven. Ik ben benieuwd hoe overtuigend de resultaten dan nog blijven.

Uit de verantwoording blijkt dat dit onderzoek is gebasseerd op 968 respondenten die het hele onderzoek hebben afgerond. Dat lijkt veel maar als je bedenkt dat je de ze968 respondenten 164 bedrijven hebben beoordeeld dan roept het wel vraagtekens op. Hoeveel gemiddelden zijn gebasseerd op minder dan 10 of minder dan 5…of minder dan 2?

Ik heb enorme twijfels bij dit onderzoek en ik zou het waarderen als er echte openheid van zaken zou komen.

Gijs Vroom (Emerce)

@Daniel
Er is een minimum aantal beoordelingen van 12 om opgenomen te worden in de lijst. De meeste bedrijven hebben echter (veel) meer beoordelingen dan dit minimum. Bekendere grotere bedrijven zitten boven de 50 beoordelingen.

Ruud Hansen

Wat een fantastische score met SharpSpring.
Steeds meer meer digitale bureau1s starten met Sharpspring en met succes.
Bedankt Emerce voor de vermelding.

Yasin

Hele intressante lijst, direct een overzicht waar wij samen mee kunnen werken.

patrick cuhfus

@gijs Ik ben er van overtuigd dat een hoop mensen in de media ons bedrijf kennen grote bureaus en kleine daar waar we ik denk zomaar met de top 20 grootste online adverteerders zaken doen denk ik eerder dat het onderzoek bureau ons simpelweg niet kent en dat is jammer de eerder benoemde 7949 campagnes zijn trouwnes Socialmedia campagnes gevoelsmatig denk ik dat we dan met onze tool op dit gebied redelijk in de top 3 zouden moeten belanden 🙂

Sjoerd

Ieder jaar weer roept het overzicht vragen op. Bedrijven die in de lijst voorkomen zetten social media vol in met kreten als ‘door emerce verkozen tot beste .. van NL’. Enigszins overtrokken. Onbekend maakt onbemind. Ben je een middelgroot bedrijf met een minder bekende naam dan kom je in de lijst niet voor. Ben je daarom minder goed? Nee. Is het een mooie lijst om gebruik te maken voor pitches? Nee, ga eerder van je eigen netwerk uit.

Super voor de bedrijven die vermeld worden maar het is een kwalitatieve populariteitspoll. Niet heel veel meer.

Gijs Vroom

@Patrick
Er zitten punten en komma’s op je toetsenbord, echt!

En dan een inhoudelijke reactie:
Het gaat er niet om of het onderzoeksbureau “jullie kent”. De procedure is als volgt. Emerce stelt de longlist samen. Bedrijven die nog niet op de longlist staan en wel voldoen aan de criteria, doen dat hier: http://emerce.nl/emerce100/aanmeldenbedrijf/.
Emerce stuurt de mail uit aan een selectie van de database, mensen die te maken hebben met of beslissend zijn in online / digital investeringen. Dit zijn er iets meer dan 50.000. Een gedeelte daarvan respondeert.
Vervolgens maakt deze respondent de selectie welke bedrijven hij kent of zaken mee heeft gedaan. Indien er voldoende respondenten zijn en een goede score wordt behaald, komt het bedrijf in de Emerce 100.

Arnoud

Wij zijn blij met onze vermelding! Loon na hard werken 🙂

Uiteraard ontbreken er bedrijven en is het maar een onderzoek en momentopname, maar het geeft wel een goed beeld van de huidige e-business industrie in Nederland.

Erg makkelijk trouwens om de onderzoeksmethode in twijfel te trekken en zure reacties te gaan plaatsen. Ga gewoon werken aan je bekendheid en kwaliteit en zorg ervoor dat je er volgend jaar wel in staat.

Roger

Hartelijk dank voor de vermelding van ons bureau in het onderdeel Digital marketingbureaus. De allereerste keer, en hopelijk ook niet de laatste keer. We zijn er erg blij mee. Dit smaakt naar meer, en straks naar taart.

Martijn

Voor wie geïnteresseerd is in de verschillen tussen Umbraco en WordPress. Bekijk deze op: https://www.novaware.nl/blog/verschillen-tussen-umbraco-wordpress/

Klaas

Als je snel op alle partijen wil klikken kun je hier de lijst van bedrijven direct zien. Op alphabet en op ranking: https://emerce-top-100.zeef.com/nl/klaas.joosten1

Jan Willem - Mailbestand.nl

En… Wanneer mogen we de ranking 2017 verwachten?

Erwin Boogert

Die verschijnt op 7 april aanstaande, Jan WiIllem.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond