Deel dit artikel
-

EU wil concurrentie in de digitale economie

Ecommerce Europe, de koepelorganisatie voor meer dan 25.000 online bedrijven,  steunt de Europese Commissie met het streven naar een level playing field in e-commerce.

Jean-Claude Juncker presenteerde vorige week als digitale president zijn nieuwe team voor de Europese Commissie. Hij verstrekte aan elke nieuwe commissaris een ‘mission letter’ met daarin de belangrijkste taken voor de komende jaren. Juncker wil digitaliteit stroomlijnen in alle noodzakelijke portefeuilles. Eerder pleitte Ecommerce Europe hier al voor.

Voor het mandaat van nieuwe Concurrentie Commissaris Margrethe Vestager (Denemarken) betekent dit dat ze nauw moet samenwerken met de vicepresident van de Digitale Single market. Ook zal ze ervoor zorgen dat eerlijke concurrentie in de digitale economie van de EU een hoge prioriteit zal krijgen, meldt Thuiswinkel.org, een van de aangesloten organisaties.

De afgelopen jaren heeft de Europese Commissie antitrustonderzoeken in verschillende online organisaties uitgezet. Ze zijn bijvoorbeeld nog steeds op zoek naar input van webwinkeliers over beperkingen op de online verkoop. De Commissie lanceerde in december 2013 diverse onderzoeken bij een aantal bedrijven die actief zijn in de fabricage, distributie en detailhandel van consumentenelektronica en kleine huishoudelijke apparaten. De Commissie heeft aanwijzingen om te vermoeden dat de bedrijven die onderzocht worden beperkingen hebben gelegd op de online verkoop van hun producten.

Volgens Ecommerce Europe lijkt het zeer waarschijnlijk dat de Commissie binnenkort onderzoeken zal starten naar beperkingen van online verkoop van andere productcategorieën. Ze zijn op zoek naar online verkopers om hun ervaring met zulke beperkingen te delen. Het gaat om beperkingen van bepaalde verkoopkanalen die leiden tot hogere consumentenprijzen of niet-beschikbare producten.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond