Deel dit artikel
-

EU wil maatregelen tegen supercookies

De European Network Security Agency (Enisa) wil maatregelen tegen een nieuw type cookies dat de gebruiker blijvend herkent en inbreuk maakt op zijn privacy.

In een zojuist verschenen rapport Bittersweet Cookies zegt de European Network Security Agency (Enisa) van de EU zich zorgen te maken over nieuwe, hardnekkige cookies, die inbreuk maken op de privacy van de ontvanger.

Cookies worden door zeker tachtig procent van online dienstenaanbieders gebruikt om gegevens over gebruikers te vergaren, bijvoorbeeld om gepersonaliseerde advertenties te tonen. In 1995 heeft de Internet Engineering Task Force (IETF) aangedrongen op standaardisatie, maar de discussie over privacy is gebleven.

Aan de hand van de richtlijn burgerrechten willen de Europese Commissie en het Europees Parlement al enige tijd het gebruik van cookies aan banden leggen. De technologie heeft namelijk niet stilgestaan: steeds vaker wordt een nieuw type cookies – met namen als supercookies, flash cookies, evercookies of ubercookies – ingezet.

Supercookies kunnen per webpagina tot 512 Kb aan en per domein zelfs tot 10 MB aan data vergaren. Die gegevens kunnen worden weggeschreven naar de browsercache als een XML-document. Ze blijven in de cache ook als de computer opnieuw start of als tijdelijke folders door de gebruiker worden leeggemaakt.

Flash cookies, onderdeel van de Adobe Flash-plugin, werken zelfs buiten de browser zelf om. Deze cookies worden steeds vaker gebruikt om regelgeving te omzeilen. Vorig jaar ontdekte een Amerikaans onderzoeksteam dat sommige websites verwijderde cookies via Flash opnieuw tot leven wekken om gebruikers te volgen.

Enisa wil dat zowel de browser als de servers die de cookies plaatsen, de gebruiker infomeren over de cookies. Ook moet het gebruikers makkelijker  worden gemaakt om cookies te bekijken, te beheren en te wissen. Daarnaast moeten de 27 Europese lidstaten goed kijken hoe zij de cookieregels van de EU doorvoeren in nationale wet- en regelgeving. Het plaatsen van cookies buiten de controlemechanismen moet als het aan de EU ligt zelfs worden beperkt of verboden, en verder moeten  gebruikers een alternatief aangeboden krijgen voor bepaalde diensten als cookies worden geweigerd.

De branchevereniging van internet adverteerders IAB Europa heeft het gebruik van Flash-cookies vorig jaar al eens expliciet verworpen. Wanneer een consument een normaal cookie weggooit, mogen internetbedrijven geen kopietje terugplaatsen.

Niet alleen de EU maakt zich zorgen. Ook de Amerikaanse Federal Trade Commissie is van mening dat er te weinig gedaan wordt aan de privacy van de internetgebruiker. Recentelijk heeft de Consumentenbond nog gewaarschuwd voor het toenemende gebruik van cookies. De website tvgids.nl voert de Nederlandse ranglijst aan en. Ook de sites van De Telegraaf en de NOS vergaren naar verhouding veel gegevens van gebruikers. Oud-minister Maria van der Hoeven van Economische Zaken zorgde vorig jaar nog voor veel tumult met haar voorstel om voor cookies een opt-in verplichting in te voeren. Die verplichting heeft de nieuwe Telecomwet echter niet gehaald.

Inmiddels lijken technische oplossingen soelaas te bieden. De jongste versies van webbrowsers van Microsoft, Mozilla en Google, waaronder Internet Explorer 9, bevatten een volg-me-niet functie. Gebruikers kunnen aangeven welke informatie adverteerders wel en niet te zien krijgen. Microsoft heeft zijn technologie als standaard voorgedragen aan het World Wide Web Consortium (W3C).

Deel dit bericht

2 Reacties

ehbo-koffer.nl

Aan de andere kant zorgen cookies ervoor dat adverteerders hun klanten beter kunnen bedienen en hierdoor meer kunnen verkopen voor minder advertentiekosten. Uiteindelijk moeten deze extra advertentiekosten verhaald worden op de consument en dit lijkt me ook niet wenselijk.

Rudy van Gelderen

@ehbo-koffer

Wat zeg je nou? Moeten de advertentiekosten verhaald worden op de consument?!

Als je als aanbieder niet instaat bent om je doelgroep op een effectieve manier te bereiken, dan moet je nog even een cursus effectieve marketing volgen.

Je gaat jezelf toch niet uit de markt prijzen, omdat je niet instaat bent om op een slimme manier de juiste marketinginstrumenten in te zetten…?

Er zijn nog veel meer mogelijkheden om je doelgroep te bereiken en daar heb je niet altijd cookies voor nodig.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond