Deel dit artikel
-

GfK breidt belang in digitale onderzoekers uit

GfK steekt meer geld in de bedrijven Sirvaluse en Nurago. De marktonderzoeker vergroot zijn belang in beiden met 20 procent tot 60 procent.

Het is niet bekend gemaakt hoeveel er voor de twee Duitse deelnemingen is betaald. De investeringen zijn effectief per 1 januari 2011. Het lijkt er op dat de GfK aanstuurt op volledige overnames op termijn.

Met de investeringen breidt de onderzoeker zijn digitale expertise uit. Sirvaluse is een bedrijf dat adviseert op het gebied van bruikbaarheidsonderzoek en – wat heet – User Experience (UX). Nurago is op ditzelfde terrein actief als onderzoeker. Het werkt voor bedrijven als Ebay, TNS, Nugg.ad (van Deutsche Post), MSN, Yahoo en Mindshare.

De bedrijven hebben kantoren in Hamburg, Hannover, Berlin, München, London en Peking. Over het jaar 2009 boekten ze een gezamenlijke omzet van ongeveer 6,5 miljoen euro. Voor 2010 verwachten ze een verkoopttoaal van negen miljoen te rapporteren.

Nederlandse bedrijven kunnen Sirvaluse en Nurago kennen van GfK’s Media Efficiency Panel. De bedrijven hielpen bij de oprichting daarvan in Duitsland en Nederland. Google Nederland is een van de gebruikers van dit panel. De zoekmachine verricht heel 2011 samen met bedrijven als Unilever, Heineken, KPN, Mediamarkt en Avico onderzoeken met dit panel naar de effectiviteit van reclame in online en offline media.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond