Deel dit artikel
-

Google+ op 250 miljoen gebruikers

Een jaar geleden waren er nul gebruikers van profielensite GooglePlus, nu zijn dat er 250 miljoen. Facebook heeft een serieuze concurrent gekregen die intens wordt doorontwikkeld. Op ontwikkelaarsconferentie Google I/O regende het gisteren nieuws met nieuwe hardware. En de ‘internetbrillen’ kun je volgend jaar zomaar op straat tegenkomen.

GooglePlus werd afgelopen jaar door kenners en gebruikers doodverklaard, maar de cijfers laten het tegenovergestelde zien. Gisterenavond tijdens I/O, dat constant live wordt gestreamd, liet het technologiebedrijf indrukwekkende cijfers zien.

Aantal gebruikers: 250 miljoen, maandelijks actief: 150 miljoen, dagelijks actief: 75 miljoen en actieve gebruikers besteden dagelijks twaalf minuten op de site. Het merendeel van hen gebruikt Plus via zijn telefoon.

Vandaag wordt daar een sociale nieuwigheid aan toegevoegd, Events. Gebruikers kunnen daarmee hun eigen bijkomsten organiseren, zoals al lang gebruikelijk op Facebook en LinkedIn. Toch weet Google daar zijn eigen draai aan te geven. Het is ook te gebruiken door mensen die geen lid zijn van Plus, omdat het nauw is verwerven met Calendar. Bovendien kent Events drie interesse modi: voor, tijdens en na het betreffende samenzijn. Al tijdens een samenkomst kunnen bezoekers ervan naar de foto’s van anderen kijken. En erna kunnen deelnemers worden uitgenodigd hun foto’s aan de eventpagina toe te voegen.

Of en hoe er geld gaat worden verdiend met Plus blijft ongewis. Daar lijkt ook geen haast mee te zijn, aangezien de data uit de profielensite worden gebruikt om de zoekmachine persoonlijker te maken en – daarmee – meer winstgevender.

Indrukwekkend was het optreden van internetbril Project Glass. Googleoprichter Sergey Brin had een live videoverbinding met een aantal paragliders die uit een luchtballon springen. De sprong werd in HD live-gestreamd naar het grote scherm in de zaal. Direct na de landing stapten de parachutisten op de fiets en reden een paar minuten later met bril en al het podium op. De streamingbeelden waren constant te volgen.

Daarmee maken de ontwikkelaars een statement over de toekomst van het web. De smartphone is niet het eindpunt van mobiel internet, maar slechts een gekunsteld begin. Digitale informatie moet in de toekomst sneller beschikbaar zijn dan Lucky Luke zijn pistool trekt.

Om dat toekomstbeeld kracht bij te zetten, maakt Google de internetbrillen uit zijn Project Glass beschikbaar aan de aanwezige ontwikkelaars. Tijdens het I/O-congres kunnen ze zich inschrijven voor een ontwikkelaarsversie van de internetbril. Kosten: 1.500 dollar. Uitlevering: begin 2013. De eerste proof of concept-apps kunnen daarmee al binnen enkele weken verschijnen.

De opening keynote van I/O duurde 2,5 uur. De video daarvan komt hier beschikbaar. Daarin zijn verscheidene nieuwe productpresentaties en -updates te zien, waaronder:

  • Nexus 7 is inderdaad een tablet van 7″ schermdoorsnede, gemaakt met Asus ($199, Android 4.1, Jelly Bean). Geoptimaliseerd voor e-books en tijdschriften (specificaties).
  • Er zijn 400 miljoen Androidtoestellen uitgeleverd. Vier keer meer dan vorig jaar. Een miljoen activaties per dag.
  • 600.000 apps beschikbaar (50% heeft in app billing), 20 miljard installaties
  • Streaming mediaplayer Nexus Q (eerste zelf ontwikkelde hardware, $299, video 1 & 2, specificaties)
  • Google+ Events, om events te organiseren met voor-, tijdens- en na-modus en integratie met Google Calendar (video)
  • Google Now, een nieuwe functie van Android, voelt waar je wanneer bent en past routebegeleiding real time wanneer nodig en geeft tips over wat waar in je omgeving te bezoeken (video).

Deel dit bericht

8 Reacties

Dennis Sievers

Hmmnno. Still not convinced 😉

Wel bijzonder om te zien dat het aantal users zo hard groeit. Ik ben dan ook wel benieuwd welk percentage nou eigenlijk alleen gmail gebruikers zijn. Organisaties die overstappen op Google Apps en bij elk account een “plus registratie” krijgen, etc.

75 miljoen actieve gebruikers; wat valt onder de noemer actief? Iemand die daadwerkelijk iets post? Iets deelt? Of inlogt (op zijn gmail)? 15 minuten per dag is best veel overigens, vergeleken met hun vorige meting van 3 minuten een stijging van 500%.

Persoonlijk zie ik nog steeds alleen maar marketeers actief. Ik heb nog geen enkele vriend, familielid, kennis of andere plaatsbewoner bij mij in de buurt iets actiefs zien doen. Sterker nog, ik mail nog vaker naar een hotmail/live/ziggo adres, dan naar een gmail account als het op dat soort mensen aankomt. Zolang zij niet overstag gaan, ervaar ik het nooit als een serieuze concurrent voor Facebook. Dat ze voldoende leuke data krijgen van die 75 (of straks 200, etc.) miljoen actieve gebruikers is waarschijnlijk dan ook belangrijker voor Google.

Rob Boeyink

Om mij heen merk ik dat steeds minder mensen gebruik maken van Google+.

Ze zullen de cijfers op dit moment kunstmatig hoog houden maar ik verwacht dat Google+ een zachte dood zal sterven.

Roland Nagtegaal

Ik ben juist erg enthousiast over Google+. Het is mijn belangrijkste informatiebron en er is veel activiteit. In een half jaar tijd heb ik er al ruim 400 volgers, waarvan de meesten gewoon uit Nederland komen. Het groeit bijzonder hard is mijn ervaring en het zal zeker geen zachte dood sterven.

Als je een profiel aanmaakt, berichten plaatst, reageert op berichten van anderen en af en toe laat merken dat je iets leuk vindt (+1 knop) heb je in no-time een leuke groep volgers opgebouwd. En dat niet gelijk al je familie en vrienden er te vinden zijn, vind ik logisch. Iemand moet beginnen en na verloop van tijd volgt de rest vanzelf.

Bas van der Veeken

Een beter sociaal netwerk begint bij jezelf!

@Rob:
Google+ zal absoluut niet aan een rustige dood sterven.

Dennis Sievers

Uiteraard is het een handige informatiebron. Zeker als je in onze branche werkt zul je zien dat veel mensen artikelen delen. En ja, in een paar maanden zie je dat willekeurige mensen je gaan volgen. In veel gevallen mensen die ik niet ken of waar ik niks mee heb en ook geen sociale interactie zal hebben.

Om de rol van een sociaal netwerk als Facebook over te nemen is echter meer nodig. Interactie met elkaar is te omslachtig. De hele omgeving is annex 1997. Niets is onmogelijk, maar de kans dat dit een “groot” succes wordt en Facebook van de troon stoot acht ik bijzonder klein. Dan zie ik Facebook nog eerder succesvol een zoekmachine bouwen en Google op de knieën krijgen.

Bas van der Veeken

@Dennis:
Interactie met elkaar is omslachtig? Annex 1997?

Probeer je serieus te nemen, maar je maakt het wel erg lastig. FB zal niet zomaar van de troon gestoten worden, maar Google ook niet als zoekmachine.

De toekomst zal het uitwijzen.

Dennis Sievers

@Bas

Vergeleken met Facebook staat Google inderdaad nog ver achter als je kijkt naar de eenvoudig van interactie met elkaar. Niet alleen het posten van een bericht, een +1 of een reactie, maar gewoon de hele “community” die je (of Facebook) om je heen opbouwt of op kunt bouwen is nog niet goed. Het design (met die cheesy icoontjes) werkt daarin niet mee. Ik vond het vorige ontwerp persoonlijk meer en beter aansluiten bij de huidige tijd, maar dat is wellicht smaak.

Het zal voor beiden een enorme uitdaging zijn om marktaandeel te verwerven in elkaars core-business. Mensen gaan naar Google om te zoeken en naar Facebook voor de sociale interactie met vrienden. Die mindset zal noch Google, noch Facebook zomaar aanpassen. Ik zei alleen dat ik Facebook in samenwerking met Bing eerder een succesvolle zoekmachine zie bouwen dan Google een succesvol social media platform.

Nico Groenenberg

Ik denk dat de groei in positieve zin wordt vertekend door het feit dat praktisch iedere android-smartphone gebruiker een gmail-account heeft of aan zal maken waarbij vrijwel automatisch een plus-account aan wordt gekoppeld. In de praktijk wordt er vergeleken met andere platformen weinig (unieke) content geplaatst.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond