Deel dit artikel
-

iDEAL: vijftig miljoen transacties per half jaar

Nederlandse consumenten gaan steeds vaker iDEAL gebruiken om betalingen aan winkels en dienstenleveranciers af te rekenen. De uitrol van het mobiele product bij onder meer Rabobank en ING zal dat tempo alleen maar vergroten, schat beheerder Currence in. 

Vanochtend verstuurde Currence een persbericht dat enig zicht geeft op de ontwikkeling van iDEAL. De nu ruim zes jaar oude betaaldienst van de Nederlandse banken verwerkte sinds de start 250 miljoen transacties. In de eerste drie jaar van iDEAL waren dat er in totaal vijftig miljoen. Nu zijn het er vijftig miljoen in zes maanden.

Zo’n 25.000 webwinkels bieden iDEAL als betaaloptie aan. Dat doen ze naast andere systemen als PayPal, creditcard, eenmalige machtig en acceptgiro.

De omzet van Nederlandse webwinkels ontwikkelde zich afgelopen jaren zo:

  • 2005: 2,2 miljard euro
  • 2006: 2,8 miljard
  • 2007: 3,9 miljard
  • 2008: 4,9 miljard
  • 2009: 5,5 miljard
  • 2010: 8 miljard
  • 2011: 9+ miljard (verwachting)

Online shops boekten in deze tijdspanne een gezamenlijke omzet van 39,1 miljard euro, die onder meer via de 250 miljoen iDEAL-overschrijvingen werden afgerekend.

Twee ontwikkelingen zijn ervoor verantwoordelijk dat het gebruik van iDEAL naar verwachting verder stijgt. Ten eerste wordt het betaalsysteem geschikt gemaakt voor transacties per mobiele telefoon. Iedereen kan dan altijd overal geld overmaken. Nu is het nog wenselijk om achter een pc te zitten om te internetbankieren. Binnenkort niet meer.

Daarnaast signaleert Piet Mallekoote, directeur van Currence, dat steeds meer gewone winkels een online shop openen. In hun bakstenen zaak bieden zij PIN-betalingen al als optie. iDEAL is in de digitale zaak een logisch verlengstuk daarvan.

Deel dit bericht

4 Reacties

Humphrey

Goed nieuws! Op naar mobiel. Wij zien dat veel e-commerce partijen iDeal willen zien in hun nieuwe mobiele commerce propositie.

Peter

Steeds meer consumenten kijken éérst op Internet voordat ze naar een stenen winkels gaan (al zal dat vaak genoeg ook omgekeerd zijn). Waarom dan niet investeren in dit extra verkoopkanaal.

Huub Vermeulen

Een terecht succes want iDeal biedt iets waar klanten vertrouwen in hebben en wat onze tak van sport echt vooruit heeft geholpen.
Het is echter wel bitter om te moeten vaststellen dat een platform waarmee enkele tientallen miljoenen aan fees worden opgehaald van de diverse webwinkels niet behoorlijk stabiel te krijgen is. In de periode voor Sinterklaas was de stabiliteit van iDeal dramatisch slecht te noemen. ING spande hier uiteraard de kroon door op kritische momenten uren achtereen niet beschikbaar te zijn, maar ook de beschikbaarheid van de andere banken liet veel te wensen over. Er zijn vast veel excuses en verklaringen te bedenken voor deze dramatische performance maar feit is dat het de banken en Currence samen niet lukt om met enkele tientallen miljoenen per jaar een betrouwbaarheid neer te zetten die ligt op het niveau van de meeste webwinkels die met heel wat minder euros hun systemen wel overeind weten te houden.

Walther Ploos van Amstel

Goed te horen en best een mooi systeem.
Maar, iDeal faalt te vaak… met name het afrekenen van NS trein tickets is met grote regelmaat onmogelijk door storingen bij iDeal.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond