Deel dit artikel
-

ING: Kledingwinkels moeten nieuwe technologie inzetten

Hoewel de toekomst van kledingproductie in de komende tien jaar wellicht een stuk spannender kan worden, is de grootste revolutie vooralsnog terug te vinden in de wijze waarop kleding en schoenen worden verkocht. De doorbraak van e-commerce heeft een behoorlijke impact op het speelveld van de sector. Dat stelt het ING Economisch Bureau in een nieuwe studie naar de sector.

In een relatief korte periode is het aandeel van webshops in kleding en schoenen gestegen tot boven de tien procent en nog steeds vertoont het online kanaal, in tegenstelling tot de winkelstraat, een hoge mate van groei.

Dit is volgens ING onder meer te danken aan een razendsnelle professionalisering binnen e-commerce. Steeds betere webshops met uitgebreide productinformatie, betrouwbare betaalmethoden, accurate bezorging en eenvoudige retournering hebben allemaal bijgedragen aan het succes van webwinkelen. Ook belangrijk zijn aspecten als gemak, 24-uurs bereikbaarheid en een ruim assortiment. Daarnaast beschikken webshops vaak over uitgebreide data over online zoeken koopgedrag van consumenten, waarmee zij steeds gerichter in kunnen spelen op de wensen van hun klanten.

Het online kanaal lijkt de komende jaren enkel sterker te zullen worden. Steeds meer ketens zijn de pure players van het eerste uur gevolgd richting het web. Meer en sterkere online concurrentie drijft de investeringen in webshops naar hogere niveaus. Dit leidt tot een opwaartse spiraal. Dankzij een steeds sterker online aanbod van winkels worden namelijk ook steeds meer consumenten richting internet getrokken voor hun kleding- en schoenenaankopen.

Naar verwachting kan het online kanaal ook de komende jaren doorgroeien. Terwijl winkelstraten vechten voor hun voortbestaan zullen webshops steeds sterker voor de dag komen. Een belangrijk aspect specifiek voor kleding en schoenen om groei mogelijk te maken is de aanpak van retouren. Niet passende kleding en schoenen leiden tot een zeer hoog retourpercentage en daarmee gepaard gaande kosten. Met betere productinformatie, maar ook nieuwe technologie zoals virtuele kleedkamers, hoopt men dit probleem terug te dringen. Daarbij wordt een 3D-scan van de consument online geprojecteerd om outfitkeuzes in beeld te brengen en maatvoering te kunnen bepalen.

Een mogelijke volgende ontwikkeling die zowel een grote impact heeft op productie als verkoop is 3D-printen. 3D-printers zijn in staat driedimensionale objecten te produceren. Kleding, tassen, sieraden, speelgoed en diverse onderdelen van producten kunnen al worden geprint. Er bestaan zelfs plannen voor het eerste volledig 3D geprinte huis. Vooralsnog worden deze printers echter vooral gezien om op snelle wijze prototypes te kunnen maken. Zowel Adidas als Nike passen de technologie reeds toe bij het maken van prototypes van schoenen, wat dankzij de hulp van deze printers nu een veel sneller en makkelijker proces is geworden.

Het is voor zelfstandigen echter niet makkelijk in het ‘online geweld’ mee te komen. De snelle professionalisering van het online kanaal vereist kennis en investeringskracht, die bij veel zelfstandige winkeliers niet voor handen is.

Deel dit bericht

2 Reacties

Remo

🙂 Inderdaad, daar hoef je niet helderziend voor te zijn!

Liever zou ik aan de andere kant iets verbeteren. Kijk eens naar de kansen voor een winkelstad, winkelstraat en winkelier.

De winkelsteden zijn nu vaak slecht bereikbaar en parkeren is schrikbarend duur. De winkelstraten zijn leeg en daardoor sfeerloos. Winkeliers mogen aan de buitenzijde weinig verfraaien (soms terecht maar wellicht kunnen we een consensus bereiken).

De winkel inrichting is vaak verouderd en technologisch uit de tijd. Er wordt maximaal bezuinigd op bezetting / personeel en interieur om het hoofd te kunnen bieden aan de dodelijke combinatie van hoge huurprijzen (5 jaren contracten, uit de tijd) in combinatie met lagere bezoekersaantallen.

De huurprijzen moeten dalen met de daling van het aantal stedelijk bezoekers. Dat is de afgelopen 5 jaar wellicht rond de 30% (ik heb de exacte cijfers niet, die kan Flucon aanleveren).

Dus: parkeertarieven halveren, huurprijzen 30% omlaag, investeren in interieur en personeel. En natuurlijk gewoon elke zondag open (liever op maandag dicht:). Dan pas kan een winkelstad overleven. Tot die tijd zullen de bezoekersaantallen alleen maar afnemen en het winkelaanbod.

Marcel Weber

Ben het met Remo eens! Niet bepaald een baanbrekend inzicht van ING, zelfs oubollig.
En in plaats van naar kannibalisatie van de brick-retail te gaan moeten we ook denken aan versterking van deze retailers…

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond