Internetomzet TMG stijgt tot 39 miljoen

krant dagblad
Pagina tools
NIEUWS - 13 maart 2009 11:31

Een kleine zes procent van de omzet van Telegraaf Media Groep komt uit digitale kanalen. De groei in het online segment kan de absolute omzetdaling echter niet keren. TMG boekte een nettoverlies van 361 miljoen euro.

Dat blijkt uit de jaarcijfers die Telegraaf Media Groep (TMG) vanochtend publiceerde.

De omzet uit internetactiviteiten steeg vorig jaar met 9 miljoen euro tot 39 miljoen euro. Dat is een stijging van 30 procent.

Verhoudingsgewijs, echter, steeg de digitale omzet nog sterker. In 2007 waren internetactiviteiten verantwoordelijk voor 4,29 procent van de concernomzet. In 2008 was dat 5,7 procent. De relatieve stijging komt daarmee uit op 39 procent.

Het TMG-concern boekte over 2008 een omzet van 684 miljoen euro, een daling van 16 miljoen ten opzichte van het jaar ervoor. De uitgever, sterk afhankelijk van advertentie-inkomsten, merkt duidelijk de effecten van de financiële crisis. Adverteerders houden de hand op de knip. Het bedrijf heeft nog geen dermate stevige positie in online media de opbrengstendaling elders wordt gecompenseerd.

Het nettoresultaat sloet om van 399 miljoen winst in 2007 naar een verlies van 361 miljoen in 2008. Dat komt overwegend door afwaarderingen van de belangen in ProSiebenSat.1 en Expomedia Group en reorganisatiekosten. Die kosten liepen op tot 366 miljoen euro.

Het resultaat voor rente, belasting en afwaarderingen bleef stabiel op 62 miljoen euro.

TMG begon in 2008 de verkoop van zijn buitenlandse activiteiten, in Zweden en Oekraïne. Enkel het strategische belang in tv-bedrijf ProSiebenSat.1, eigenaar van onder meer SBS, blijft gehandhaafd.

Zijn blik op de toekomst omschrijft het bedrijf met: “De advertentie-omzet bij de print- en radioactiviteiten zal als gevolg van de recessie naar verwachting belangrijk lager uitkomen dan in 2008. Wel wordt dit jaar een verdere toename verwacht van de omzet van de digitale activiteiten.

TMG streeft ernaar de groeidoelstelling te realiseren, maar de primaire focus ligt in 2009 meer op versterking van de marktposities.

In Nederland zijn zowel door Sky Radio Group als Keesing Media Group strategische eerste stappen gezet op het gebied van respectievelijk digitale radiokanalen en digitale games”.

Foto: medapt (cc)

Meer over:

E-business, Marketing media, Strategieën, Telegraaf

Reacties op "Internetomzet TMG stijgt tot 39 miljoen"

Er zijn tot nu toe 5 reacties geplaatst. Reageer ook!

Jay de Groot 13 mrt, 2009 - 12:07

Ik kan me nog levendig de video's online voor de geest halen (met @vincente) waar TMG volgens mij naar de 150M claimde te gaan.  Het klonk al er ambitieus.  Neemt niet weg dat het mooie getallen zijn die ze gehaald hebben afgelopen jaar. Gefeliciteerd. gr. Jay

danny van der cingel 13 mrt, 2009 - 12:41

prima resultaat denk ik van het team Telegraaf Media Online, GEFELICITEERD! 

Arno Bouwens 13 mrt, 2009 - 20:05

Een stijging van 4,29 naar 5,7% lijkt me niet in lijn met eerder genoemde ambities. Op het mediaparkjaarcongres gaf Marianne Zwagerman aan dat TMG in 2009 (dit jaar dus) 15% van haar omzet uit digitale activiteiten wil halen.

Percetage digitaal stijgt omdat de gehele omzet terug loopt, ze hebben ook nog niet genoeg afgeschreven op P7S1, KKR heeft dat belang op nul gewaardeerd.

Frans Greeven 15 mrt, 2009 - 16:10

Marianne Zwagerman heeft inmiddels het veld moeten ruimen. Waarschijnlijk vanwege die tegenvallende groei. Procentueel is het een mooie groei maar overall blijft dit voor een concern met deze omvang natuurlijk veel te weinig. Het zal niet al te veel moeite kosten het percentage dit jaar verder te verhogen aangezien de print omzet zeer fors zal dalen. Ik ben vooral benieuwd of TMG, nadat ze recent de vingers hebben gebrand aan o.a. ProSieben hun, nog steeds riante, eigen vermogen gaan inzetten om wat online koopjes uit de markt te vissen.

Reactie plaatsen

Whitepapers

Meer whitepapers