Deel dit artikel
-

iPhone gebruikers zeggen massaal nieuwsbrieven op

iPhone-gebruikers zeggen sinds de beschikbaarheid van iOS 10 massaal nieuwsbrieven op. Dat constateert Yes Lifecycle Marketing. Het aantal opzeggingen is met 75 procent gestegen.

De mailapplicatie in iOS 10 biedt gebruikers sinds kort de mogelijkheid om nieuwsbrieven op te zeggen. Daar wordt massaal gebruik van gemaakt, zo blijkt uit metingen tussen 28 augustus en 16 oktober. Vooral online retailers zien de opzeggingen sterk toenemen.

Voorheen moesten dergelijke nieuwsbrieven handmatig worden opgezegd, via een link die al dan niet in de nieuwsbrief zelf werd gemeld.

Yes Lifecycle Marketing noemt het hoge aantal opzeggingen ‘zorgwekkend’.

Deel dit bericht

9 Reacties

Dirk

Cijfers, bron..? Door de zeer prominente plek is het aannemelijk dat het percentage afmeldingen flink stijgt, maar een onderbouwing zou wel prettig zijn.

Frank

Als je dit zorgwekkend noemt, ben je volslagen wereldvreemd. Je houdt jezelf voor de gek als je denkt dat degenen die nu die nieuwsbrieven opzeggen er in het verleden iets anders mee hebben gedaan dan ongelezen wegmikken.

peter

Humor, dus de retailers vinden het zorgwekkend dat ze geen rommel meer mogen versturen. Op welke planeet leven die spammers?

Dirk

Ironisch. Frank en Peter hebben kennelijk een moeilijke dag en dus kramen ze hier maar wat random onzin uit.

@Frank, De recente wijziging (volgens mij heb jij überhaupt géén idee waar dit over gaat) gaat er wel degelijk voor zorgen dat het aantal afmelders substantieel zal toenemen. Zie het als een impuls-actie. Als je iets heel prominent wordt aangeboden ga je er makkelijker op in. Je wilt niet weten hoeveel mensen er onbewust gebruik maken van commerciële nieuwsbrieven. Juist deze groep zal zich nu sneller afmelden dan voorheen, terwijl ze regelmatig jouw nieuwsbrieven bekeken en klikten.

@Peter, Ten eerste, de retailers noemen het niet zorgwekkend, maar de club die hier onderzoek naar heeft gedaan. Ten tweede, het feit dat jij e-mailmarketing direct relateert aan spam zegt al genoeg over je kennis van zaken. Doe maar niet Petertje.

JBmail

Mensen, dit is toch fantastisch nieuws! Mensen die inderdaad niet geïnteresseerd zijn zeggen op. Conclusie is dat je een beter bestand krijgt waarbij de conversie dus hoger zal moeten gaan liggen. Dit is een veel betere manier dan de vergelijkbare Ja/Nee sticker in het traditionele (post)kanaal. Als marketeer zou je blij moeten zijn met deze ontwikkeling.

Frans Jan Boon

Een ontwikkeling die eerder hoopgevend dan ‘zorgwekkend’ is. Niet alleen verhoogt dit de conversie van je netto bestand, zoals JBmail ook al aangeeft, maar als jij het als verzendende partij beter doet dan je concullega’s kan jij deze ontvangers nog steeds bereiken en zij niet.

De uitdaging hierbij is relevant te blijven voor iedere individuele ontvanger, zowel in je nieuwsbrieven als op je website. Dus: sterke persona’s, segmentatie, en personalisatie van zowel je nieuwsbrieven als website / landingspagina’s.

Tjeerd

Op welke planeet leven we nu dat consumenten überhaupt nieuwsbrieven willen ontvangen van merken?!? Een kanaal dat ooit was ontstaan om elkaar (wij mensen!) ‘digitale brieven’ te versturen en uiteindelijk is overgenomen door spam, simpelweg omdat een email adres ergens achterlaten verplicht wordt als je iets besteld, ergens aan wilt mee doen of iets wilt weten van een bedrijf. Voordat je weet zit je in een complete spam lijst waarbij voor het ‘afmelden’ je een proces moet doorlopen wat te vergelijken is met het invullen van een belastingaangifte (ben ik even blij dat Apple dit wat simpeler heeft gemaakt!).

Email gaat dezelfde lijdensweg in als de fysieke brievenbus, welke wekelijks vol zit met fel-gekleurde folders die rechtstreeks naar de vuilnisbak gaan (Ajb kan iemand ook hiervoor een digital button verzinnen! want die ja/nee stickers die wilt men niet zien). En dat er door de mensen ‘in het vak’ wordt gezegd dat email de hoogste ROI heeft, die houden zichzelf voor de gek omdat ze totaal geen zicht hebben op de totale attributie van alle kanalen en middelen.

Email wordt gezien als een van de meest ‘unieke’ kanalen, dat is dan ook de belangrijkste reden / meetbaar gegeven die aangenomen wordt dat een email voor een bepaalde conversie heeft gezorgd. Zo lang je alleen dit kanaal uniek blijft meten en in alle andere kanalen geen unieke identificatie wilt gaan toepassen, dan snap ik dat alle email marketing goeroe’s jaar in jaar uit blijven uitschreeuwen dat email de hoogste ROI heeft. Wordt toch eens wakker! De consument zit overal en wordt tijdens zijn journey tijdens diverse touchpoints beïnvloed, partijen die zicht hebben op hun consument en hun unieke gedragingen die weten dat de uiteindelijke conversie en optelsom is van alle touchpoints. En ja ook email is daar eentje van…maar die staat onder druk. Apple heeft nu deze eerste stap gezet. De optelsom van alle nieuwe kanalen die een bepaalde behoefte invullen gaat ervoor zorgen dat email steeds minder zal gaan performen.

De bedrijven die echt focus hebben op hun klant maken het al mogelijk dat email niet meer alleen noodzakelijk gaan worden om op de hoogte te blijven van een bestelling, of om deel te nemen aan een prijsvraag of om meer informatie te ontvangen. Als consument krijg ik de controle via welk kanaal ik het wil gaan ontvangen, welkom in deze nieuwe wereld.

Dirk

Geeft niet Tjeerd, je kunt niet overal verstand van hebben! Hopelijk ben je wel wat minder zuur naar de mensen om je heen. Is nergens voor nodig joh 🙂

Je zult zien dat, als je je wat vriendelijker opstelt en een dialoog i.p.v. een (tenenkrommend) monoloog voert, misschien wel serieus wordt genomen.

Tjeerd

@Dirk, ‘verstand’ is een lastig te definieren begrip blijkbaar voor email goeroes die bedrijven misleiden. Dan komt eerlijkheid zuur over :).

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond