Deel dit artikel
-

‘Jeugd bezorgder over baan dan hongersnood’

Een mondiaal onderzoek onder vijftienduizend tieners en twintigers laat zien hoe deze nieuwe generatie consumenten tegen de wereld aankijkt. Bezorgd, maar wel eerder over zichzelf dan over een ander.

Voor het eerst maken Millenials, jongeren tussen de negen en dertig jaar, zich meer zorgen over hun baan dan over hongersnood. Honger is altijd het grootste probleem geweest waarvan deze groep vond dat het moest worden opgelost. Dat is niet meer. Een nog groter probleem is nu de economie en werkgelegenheid.

Dat blijkt uit het onderzoek dat mediabedrijf Viacom in 28 landen onder vijftienduizend jongeren heeft laten doen in de vorm van persoonlijke interviews.

Het onderzoek heet ‘The Next Normal: An Unprecedented Look at Millennials Worldwide’ en dient mede als input voor de bedrijfsvoering en doelgroepbenadering van Viacom in de nabije toekomst. Viacom claimt dat het het grootste onderzoek in zijn soort is. Het bedrijf gebruikt het instrument als thermometer voor hoe zijn publiek, jonge tv-kijkers en internetters, tegen de wereld aankijken.

Uit The Next Normal blijkt bijvoorbeeld dat technologie an sich geen bijzonder grote rol speelt in het leven van tieners en twintigers. Wel wat ze ermee doen: leren over mensen, culturen en ontwikkelingen in andere delen van de wereld en vrienden nabijer halen dan ze al waren.

In 2006 was 77 procent van de jongeren trots om in zijn thuisland te wonen. In 2012 is dat 83 procent. De Millennials gaan lokale traditie meer waarderen (76 procent), maar stellen zich tegelijkertijd meer open voor buitenlandse invloeden (87 procent). Die komen veelal via televisie en internet hun leven in. Niet zelden worden gebruiken van elders naar de eigen leefomgeving omgevormd en aangewend.

‘Door technologie hebben jongeren van nu meer keuze en eisen dan ooit.’

Opvallend is ook, dat economische crisis globaal gesproken weinig impact heeft op de vraag of iemand gelukkig is. Nu noemt 76 procent zich ‘heel gelukkig’, meer dan zes jaar geleden.

Hoe Viacom deze data exact gaat gebruiken met het oog op zijn programmering en media-inzet zal komende jaren blijken. Daar verklapt het bedrijf nu nog niets over.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond