Deel dit artikel
-

Keurmerken ruziën over merkrechten

Twee brancheorganisaties die een keurmerk voor webshops uitgeven zijn elkaar onlangs opnieuw in de haren gevlogen. Dat blijkt uit een woensdag gepubliceerd vonnis van de rechtbank Amsterdam.

De Stichting Webshop Keurmerk is sinds 2001 een brancheorganisatie en uitgever van een keurmerk genaamd Webshop Keurmerk. Digikeur bestaat sinds 2007 een voert ook een keurmerk voor aangesloten webwinkels. De Stichting Webshop Keurmerk verwijt Digikeur inbreuk te maken op de merkrechten en de handelsnaamrechten.

In 2011 stuurde Digikeur een mailing rond met de mededeling dat men een nieuwe huisstijl had laten ontwikkelen die de bestaande ‘Webshop Keurmerk’ zou vervangen. Daarmee werd het eigen keurmerk bedoeld, maar branchegenoot Stichting Webshop Keurmerk stapte naar de rechter. Die vond het gebruik van de woorden Webshop Keurmerk in elke geval onrechtmatig.

Digikeur heeft naar aanleiding van de veroordeling haar website aangepast en de woorden Webshop Keurmerk van haar pagina’s verwijderd en vervangen door de woorden Webwinkel Keurmerk of varianten daarvan. Maar dat vond Webshop Keurmerk niet voldoende. Die ontdekte de woorden nog steeds in de broncode van de webpagina’s of in internetadressen van Digikeur. En zo was er meer ‘oud zeer’. Digikeur zou voor haar mailing ook klanten van Stichting Webshop Keurmerk hebben benaderd.

De rechter ziet geen grond voor een verdere veroordeling. Er is geen sprake van een inbreuk op de handelsnaam van SWK door Digikeur. Digikeur heeft volgens de rechtbank onbetwist aangevoerd dat de broncode niet zichtbaar is voor bezoekers van Digikeurs website. Verder heeft Digikeur onbetwist aangevoerd dat de gewraakte woorden als zodanig niet zichtbaar waren op haar website. En dus mag SWK Digikeur 10.049 aan proceskosten betalen.

Deel dit bericht

3 Reacties

Bas

Keurmerken… Allemaal willen ze geld zien en allemaal doen te weinig aan waarborg van kwaliteit. Wij zijn er compleet mee gestopt. Ook met de Thuiswinkel Organisatie. Deze laatste vertoont naar onze mening bobo-gedrag met commissarissen als Ed Nijpels en met gala’s en kost bovendien handen vol geld. Wij geloven in klantbeoordelingen. Dit zegt veel meer over de kwaliteit van je site en dienstverlening dan een keurmerk.

Dirkjan

@Bas Dat is je goed recht natuurlijk. Ben het helemaal eens dat (echte) klantbeoordelingen meer zeggen over je kwaliteit maar als je die nog niet hebt, als je graag een stapje verder gaat dan alleen reviews, of als je gelooft in belangenclubs kan het combineren van beiden mogelijk wel conversieverhogend/versterkend werken dus ik kan me voorstellen dat er webwinkels zijn die er anders over denken.

Thuiswinkel.org heeft feestjes en seminars, maar het gala is van de Thuiswinkel Awards. Op papier een losstaande organisatie. Uit mijn hoofd is die zonder Nijpels (wel met andere bobo’s uiteraard ;-), en met eigen begroting en sponsoren.

Het is je goed recht om te geloven in organisaties of niet maar Thuiswinkel.org probeert in ieder geval iets te doen aan online veiligheid, heeft voor jou een stem in Den Haag/Brussel en ambieert een serieuze gesprekspartner te zijn bij iDeal/PostNL/Google noem maar op.

Persoonlijk zie ik deze club dus ver van bovenstaande knokpartij.

Maarten

Als kleine webwinkel maken wij ook gebruik van een waarborg en ben van mening dat het wel een toegevoegde waarde heeft. Een beveiligde verbinding voor de klantgegevens of het achteraf kunnen betalen voor de consument biedt veel voordelen en zekerheden tov partijen die hier niet serieus mee om gaan.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond