Deel dit artikel
-

Kobo richt zich op opkomende markten

Het e-readermerk Kobo wil zich de komende tijd vooral richten op opkomende markten als India, Rusland en China. Dat vertelde Jean Marc Dupuis van Kobo zojuist op het E-reading & Tablet Event in Bussum. “De markt in China is met piraterij moeilijk, maar er liggen gouden kansen.”

Jean Marc Dupuis is nog maar enkele weken EMEA directeur van Kobo Inc. Tot januari werkte hij nog als directeur verkoop van Apple in een groot deel van Europa. Daarvoor was hij general manager van Creative Labs. “Ik was niet meteen overtuigd van een baan bij Kobo”, vertelde Dupuis zojuist in Bussum. “Totdat ik zag waar ze allemaal actief zijn. Het bedrijf stopt enorm veel energie in contacten met uitgevers.”

Kobo is de fabrikant van een zwartwit e-reader en van e-reader-apps voor andere platformen als iPad, iPhone en Android. Het bedrijf is in 2009 opgericht en eigendom van Rakuten, dat ook de grootste Japanse e-commerce site beheert. Het hoofdkantoor van Kobo staat in Toronto (Canada). Het bedrijf claimt twintig procent van de markt.

Volgens Dupuis neemt de belangstelling voor het elektronische boek fors toe. “Het belangrijkste voordeel is gemak, vooral op reis en tijdens vakanties. We merken dat onze gebruikers fanatieke lezers zijn, met meerdere boeken per maand, en gemiddeld een boek per week.”

Dupuis had ook wat Nederlandse cijfers meegebracht. Zo leest een aanzienlijk deel van de Nederlandse Kobo gebruikers (twintig procent) Engelstalige boeken. Kobo legt de nadruk op delen: met apps als Pulse en Reading Life kun je alle aspecten van je leesactiviteit delen.

Dupuis denkt niet dat het boek hetzelfde lot is beschoren als muziek. “De muziekindustrie heeft miljarden verloren als gevolg van Mp3, deels door gebrekkige bescherming, met boeken zal het niet zo gaan. Het levert vooral kostenvoordeel op voor uitgeverijen, maar die moeten uiteraard de ontwikkelingen wel goed volgen.”

Dupuis weet niet of tablets e-readers gaan vervangen, zo zei hij desgevraagd. “De belangrijkste reden dat e-readers nu verkopen, is omdat ze goedkoop zijn. Als de prijzen van tablets verder dalen, is er kans dat ze van de markt verdwijnen.”

 

Deel dit bericht

2 Reacties

johnnyK

readers met e-paper kunnen heel goed bestaan náást tablets waar je ook op kunt lezen. Ik heb altijd beide in mijn binnenzak zitten.

maria

Flinke binnenzak.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond