Deel dit artikel
-

Mobiele advertentieomzet in Nederland verdubbeld

In het eerste halfjaar van 2013 zet de verwachte groei van mobiel adverteren daadwerkelijk in. De omzet is verdubbeld ten opzichte van 2012. Ook het gebruik van zogenoemde interruptive formats groeit sterk. In totaal liet de Nederlandse online advertentiemarkt in het eerste halfjaar een omzetgroei van 5,8 procent zien ten opzichte van het eerste halfjaar van 2012. In totaal ging het om  619 miljoen euro.

Dit blijkt uit de Online Ad Spend Study H1 2013 die Deloitte uitvoerde in opdracht van IAB Nederland, de brancheorganisatie voor de digitale advertising en interactieve marketing industrie.

Het marktaandeel van display advertising op mobiele websites en via smartphone apps steeg van 3,2 procent in 2012 naar 6,6 procent in het eerste van halfjaar van 2013. Deloitte verwacht dat deze groei het komende jaar doorzet. Opvallend blijft de relatieve krimp van de lokale digitale media-initiatieven in het licht van de groei van de internationale spelers. Lokale spelers zullen nog sneller en innovatiever moeten reageren op impulsen uit de markt dan voorheenm zegt Joris van Heukelom, voorzitter van IAB Nederland.

Google is als vanouds voor het grootste deel verantwoordelijk voor de groei in het eerste half jaar van 2013. Display advertising bij Nederlandse uitgevers staat daarentegen onder druk van de economische omstandigheden en liet een afname in de omzet zien van 2,3 procent.

Adverteerders blijven door de matige economie voorzichtig en investeren mede daarom liever in een op direct resultaatgericht platform, zoals search, in plaats van te adverteren via meerdere kanalen. Binnen display video’s en andere vormen van bewegende reclame winnen de zogenaamde interruptive formats aan populariteit ten koste van traditionele, statische banners.

Voor 2014 verwachten de internetuitgevers een groei van zes procent. Het eerste halfjaar zijn adverteerders voorzichtig geweest door de economische omstandigheden en onzekerheid rond de cookiewet. De verwachting is dat in de tweede helft van dit jaar de budgetten weer besteed gaan worden. De groei wordt naar verwachting het meest gestimuleerd door nieuwe markten zoals mobiel, video en automated trading.

Voor de Online Ad Spend Study H1 2013 zijn in opdracht van IAB Nederland 36 grote Nederlandse internetuitgevers ondervraagd. De studie is uitgevoerd door Deloitte.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond