Deel dit artikel
-

‘Mobile first’ wordt begrip voor marketeers

Mobiel wordt steeds belangrijker bij het bepalen van de marketingstrategie. In 2014 geeft 16 procent van de opdrachtgevers aan bij de ontwikkeling van een campagne te focussen op mobiel. Dat blijkt uit onderzoek tussen DDMA, Online Marketing Group en Tijdschrift voor Marketing.

In 2013 was het percentage nog slechts 4 procent. Ook zijn opdrachtgevers meer mobile ready ten opzichte van vorig jaar: 65 procent (tegen 34 procent vorig jaar) heeft een mobiele variant van de website en 48 procent heeft de e-mailings afgestemd op mobiel gebruik.

Niet alleen de cijfers tonen aan dat het mobiele landschap flink wordt opgeschud. Ook de stelling ‘Als het mobiel verkeer de komende jaren zal blijven stijgen, moeten wij onze bedrijfsstrategie omgooien of drastisch aanpakken’ wordt instemmend beantwoord door 60 procent van de dienstverleners en 53 procent van de opdrachtgevers. Dit jaar is het belang van mobiel al terug te zien in de budgetten. Zo geeft 50 procent van de opdrachtgevers aan dat het budget dit jaar is verhoogd ten opzichte van 2013.

Het succes van een app is volgens de samenstellers van het onderzoek alleen vast te stellen als opdrachtgever en dienstverleners van tevoren de doelen formuleren. In 2013 was het aantal downloads de belangrijkste indicator van succes. In 2014 is de nieuwe nummer 1: het actief gebruik van de app. Opvallende stijger is het belang van reviews (beoordelingen) in het behalen van de doelstelling.

De DM Barometer ‘De Mobile Update 2014’ is een vervolg op de editie ‘Mobile mysteries ontrafeld’ uit 2013. Onderzoeksresultaten uit de Mobile Update – een onderzoekssamenwerking tussen DDMA, Online Marketing Group en Tijdschrift voor Marketing – bieden nieuwe informatie én trekt een vergelijking met vorig jaar.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond