Deel dit artikel
-

Muziekdienst Rdio onopgemerkt Europa in

Muziekdienst Rdio is een van de laatste partijen op de streamingmarkt, maar is vastberaden Spotify naar de kroon te steken. De oprichters van onder meer Skype zitten er achter, wat betekent dat ze een lange adem hebben.

In Amerika is Rdio al enige tijd op de markt en nu is Europa aan de beurt. In de komende maanden rolt de dienst uit over verschillende markten. Nederland zal daar ook toe behoren, al is een exacte lanceringsdatum nog niet bekend.

Het bedrijf verwierf anderhalve week geleden een muzieklicentie in Engeland. Dat houdt in dat Rdio nu alle muziek van Engelse artiesten in Europa mag gaan aanbieden op vaste en mobiele dragers zoals desktop en mobiel. Om, bijvoorbeeld, Nederlandse artiesten in het assortiment op te nemen moet worden onderhandeld met de rechteninnende partijen hier te lande.

In Duitsland gingen de muziekondernemers in januari al van start. Denemarken en Spanje volgden in de afgelopen maanden. Engeland is aanstaande, maar ook daarvan is nog geen datum bekend.

De Europese markt voor muziekabonnementen lijkt uitgekristalleerd met Spotify als dominante marktpartij, maar Rdio ziet nog genoeg kansen. Eind 2011 waren er wereldwijd een kleine vijftien miljoen online muziekabonnees. In Europa en Amerika alleen al zijn een half miljard consumenten online. Van verzadiging kan dus geen sprake zijn.

Naast Spotify en Rdio proberen andere, voornamelijk Europese, partijen marktaandeel te veroveren. Onder hen bevinden zich namen als Deezer, Simfy, Rara en Wimp.

Foto: Boudewijn Berends (cc)

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond