Deel dit artikel
-

MWC 2012: Expedia gaat Facebookprofielen gebruiken

Reissite Expedia gaat Facebookprofielen gebruiken voor meer persoonlijke aanbevelingen. Ook mobiel wordt steeds belangrijker.

Reissite Expedia hoopt in de toekomst Facebookprofielen te kunnen gebruiken voor persoonlijke aanbevelingen. “We willen onze klanten beter bedienen”, zegt EMEA woordvoerder Andrew Warner in een gesprek met Emerce. “Stel dat je in Barcelona bent en het regent, op basis van je persoonlijke interesses zouden we je een alternatief programma kunnen adviseren.”

Expedia ziet grote verschuivingen in het bedrag van consumenten sinds de site meer met mobiel is gaan doen, zo’n twee jaar geleden. “Onze klanten boeken steeds korter van tevoren”, zegt Warner. “Het gebruik van apps heeft daar duidelijk invloed op. Men wil flexibiliteit. Vroeger ging je op goed geluk op een hotel af en wist je niet of je de juiste keuze had gemaakt. We hebben nu apps die aangeven wat de mogelijkheden in de directe buurt is. Om die reden maken ook steeds meer zakenmensen gebruik van Expedia.”

Het bedrijf maakt sinds enige tijd gebruik van de diensten van Ben Kazez, oprichter van Mobiata, vooral bekend van de enorm populaire FlightTrack app. Mobiata werd in 2010 gekocht door Expedia, maar het bedrijf blijft ook voor andere klanten werken. Kazes ontwikkelde onder meer een hotel trackert, die op basis van gps-informatie aangeven waar hotelkamers aanwezig zijn.

Expedia heeft het gebruik op verschillende doelgroepen afgestemd. Zo worden tablets vooral gebruikt om samen aanbiedingen te bekijken. Het gebruik van de tabletversie van Expedia is explosief gestegen, zegt Kazez. “We wilden het zelf maar moeilijk geloven toen we de statistieken zagen. We denken niet dat het een vervanging van laptopgebruik is, want een fysiek toetsenbord is wel zo belangrijk, voor oriëntatie is het een handig hulpmiddel.”

Expedia is vooral bedoeld voor klanten die weten wat ze willen. De uitdaging wordt om klanten te helpen die hun reisdoel minder goed voor ogen hebben, zegt Warner. “We hebben als reissites de rollen omgedraaid. Vroeger zat je als klant tegen de achterkant van een pc aan te kijken en las de reisadviseur de mogelijkheden voor. Dat kun je nu zelf doen, maar het helpt als we meer van je weten. Om die reden willen we kijken of we Facebookprofielen kunnen toevoegen. Op basis daarvan zouden we je interesses beter in kaart kunnen brengen.”

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond