Deel dit artikel
-

Omzet affiliatemarketing Daisycon verdrievoudigt

Daisycon zag in 2007 de omzet uit affiliatemarketing met 194 procent toenemen. Directeur Marko Dobroschelski ziet dat steeds meer grote ondernemingen dit middel inzetten om direct afrekenbaar en meetbaar online reclame te maken.

"In alleen het eerste kwartaal van 2008 zien we al een enorme hausse aan bestedingen aan affiliatemarketing. De omzet is 4 maal groter dan in het eerste kwartaal van 2007." Exacte cijfers geeft hij niet. "Uit concurrentieoverwegingen", aldus Dobroschelski.

Eind vorige week maakte het bedrijf uit Almere wat indicatieve cijfers bekend van zijn financiele prestaties over 2007. Het bedrijf biedt drie soorten adverteerders diensten: affiliatiemarketing, CPC-reclame en lead generation. Het bedrijf Daisycon zag de omzet met 79 procent groeien in 2007, het onderdeel affiliatiemarketing boekte een omzetgroei van 194 procent.

"We zien een voorzichtige instroom van A-merken uit de financiële dienstverlening, maar ook de reisindustrie die steeds meer in ‘performance based marketing’ investeert."

Dobroschelski vermoedt dat advertentiebedrijven zoals de zijne in Nederland gezamenlijk voor circa 30 miljoen euro aan commissie verdienden aan affiliatemarketing. IAB Nederland meldde in februari 2008 dat aangesloten partijen in 2007 netto voor 153 miljoen aan digitale reclame uitgaven. Daarbij worden bestedingen bij Google en Yahoo niet meegerekend.

Ook vorige week lanceerde Daisycon de dienst Text Ads, wat zowel CPC- en CPA-reclame  ondersteunt.

Het Europees werkende TradeDoubler boekte over heel 2007 een omzetgroei van 53 procent. TradeDoubler is in Nederland Daisycons grootste concurrent, gevolgd door het vorig jaar verkochte Zanox.

In Duitsland staat AdLink in de etalage omdat moederbedrijf United Internet geld nodig heeft voor de financiering van de beoogde overname van internetprovider Freenet.

De Telefoongids nam in januari van dit jaar De Heus Response Media over. Daarmee kreeg De Telefoongids eigendom over, naar eigen zeggen, de grootste direct response-site van Nederland.

Daisycon overweegt zijn buitenlandse activiteiten, naast zijn Belgische operaties, uit te breiden. Een vastomlijnd uitrolschema heeft Daisycon niet. "We willen de dubbelcijferige omzegroei handhaven, dus dan kijk je ook verder in het buitenland."

Dobroschelski verwacht dat internetreclamebedrijven vaker affiliatemarketing in zullen zetten vanaf 2009 omdat Google in heel Europa de bureaubonussen af gaat schaffen.

Bron foto: cybershotking (CC)

Deel dit bericht

10 Reacties

John P

Hmmmmm………eens even wat uitgezocht over Daisycon. Lijkt er op dat ze het allemaal een stuk mooier voorspiegelen dan het is. Daisycon houdt zich niet alleen maar bezig met affiliatemarketing, maar haalt haar omzet ook uit activiteiten die niet direct iets met affiliate-marketing te maken hebben. Via http://www.affiliateblog.nl/tools/?domein=Daisycon.nl&submit=Zoek+naar+de+domeinen is te achterhalen met welke activiteiten Daisycon zich allemaal bezighoudt. Opvallend is dat Daisycon niet schroomt om goedlopende concepten van klanten te kopi?ren. Zo is Daisycon ook eigenaar van bijvoorbeeld gsmplaza.nl. Ik vraag mij af of hun gsm gerelateerde adverteerders dit wel weten? Wat zou Daisycon doen met de wetenschap welke mobiele telefoons het beste verkopen of welke commissie structuur het best gehanteerd kan worden? Het lijkt mij niet dat je als adverteerder deze informatie aan een directe concurrent wilt geven.  Ook schijnen ze dus goed lopende affiliate concepten te kopi?ren (bijv eurototaal en veelvoordeel.nl). Ik ben zelf affiliate en vind dit echt moreel verwerpelijk handelen. Daisycon kan heel makkelijk zien welke publishing concepten goed lopen, om daar dan vervolgens een kopie van te maken. Ja zo kan ik ook mijn omzet verdrievoudigen. Heldere soep is het in elk geval niet. Verder valt mij ook op dat waar het toch heel duidelijk is dat Daisycon de eigenaar is van bijvoorbeeld Goomla ( http://www.emerce.nl/nieuws.jsp?id=2184969 ) Daisycon dit zelf altijd krampachtig probeert te verdoezelen. Wees gewoon eens transparant, als je niks te verbergen hebt kan je toch gewoon openheid van zaken geven? Of komt het marketing technisch niet goed uit als je klanten weten dat je ook een porno netwerk (www.xpartners.nl) exploiteert?  Overigens zegt een verdrievoudiging van de omzet mij helemaal niks. Laten ze eens wat concrete cijfers noemen. Verder lijkt mij dat Tradetracker de grootste concurrent van Daisycon is. De portfolio van Tradetracker is drie tot vier keer zo groot als bij Daisycon (zie ook http://www.tradetracker.net/nl/portfolio/campaign ) , en als affiliate weet ik zeker dat niet alleen het aantal adverteerders beter is bij Tradetracker. Daarnaast noemen ze ook M4N niet. Hoewel M4N inderdaad een wat kleinere speler is zijn ze in ieder geval in Nederland groter dan Zanox. Wishful thinking van Daisycon die zich graag naast de grote ?Europese? spelers plaatst? In Belgie heeft Daisycon overigens nog niet eens een kantoor. Lijkt mij een goed plan als ze daar eens mee zouden beginnen voor wat betreft hun internationale aspiraties. Dus Daisycom, succes met je internationale plannen, maar geef graag wat meer transparantheid. Pas dan zal ik mij als affiliate weer veilig bij jullie voelen.

marko

Rara, welke concullega zou het bovenstaande toch geplaatst hebben?

B2B4me

@marko Rare reactie van je Marco. Waarom zou een concullega dit geschreven moeten hebben? Je zou beter inhoudelijk kunnen reageren. Iedereen kan lezen / uitzoeken dat het hele verhaal op feiten gebaseerd is. Of het nu een concullega is of niet, jullie zijn gewoon wazig bezig. En als je daar alleen maar "ra ra………." op kan antwoorden spreekt dat niet in je voordeel. Als je wat wilt zeggen, kom dan met omzet cijfers of met feiten diehet bovenstaande verhaal kunnen ontkrachten. Of zijn alle media gek en kloppen de lijsten niet ( http://www.affiliateblog.nl/tools/?domein=Daisycon.nl&submit=Zoek+naar+de+domeinen )? En uittreksels van KvK zijn natuurlijk ook allemaal verzonnen?

Mijndert

Inderdaad is de reactie van John gewoon te verifieren. En het blijkt gewoon een kloppend verhaal te zijn. Nou moe. Ik zou me als adverteerder bij daisycon flink bedrogen voelen. Verder mag Emerce haar criteria voor persberichten ook wel wat aanscherpen. Een verdrievoudiging van de omzet zonder absolute omzet bedragen is natuurlijk geen nieuws. Misschien dat ik kan melden dat mijn personeelsbestand met 300% gegroeid is in 2007? We zijn van een naar drie fte gegaan. Dus of niet plaatsen of alleen als ook serieus nieuws met harde omzet cijfers genoemd worden.

Eric Lang

"Zo is Daisycon ook eigenaar van bijvoorbeeld gsmplaza.nl. Ik vraag mij af of hun gsm gerelateerde adverteerders dit wel weten? Wat zou Daisycon doen met de wetenschap welke mobiele telefoons het beste verkopen of welke commissie structuur het best gehanteerd kan worden?" Nou… niks. Commissie structuur is altijd k*t geweest, en nog steeds. "Ook schijnen ze dus goed lopende affiliate concepten te kopi?ren (bijv eurototaal en veelvoordeel.nl). Ik ben zelf affiliate en vind dit echt moreel verwerpelijk handelen. "  Eens, door steeds meer te kopi?ren druk je je publishers in een moeilijke situatie. Ook wij hebben al eerder aan gegeven dat ook wij niet blij zijn met dit "gedrag". (Als publishers zijnde) "Hoewel M4N inderdaad een wat kleinere speler is zijn ze in ieder geval in Nederland groter dan Zanox." Denk je? Ik zou er geen Dom Perignon op durven zetten. 

Barry Kampstra

@John: Op enkele vlakken heb je gelijk, op enkele vlakken heb je niet gelijk. Daisycon haalt inderdaad omzet uit activiteiten die geen affiliate marketing activiteiten zijn. Zo hebben we een CPC-network en doen we zelf veel aan leadwerving voor onze klanten d.m.v. inkoop van traffic bij diverse partijen, zoals bijvoorbeeld bij Ilse media en Speurders.nl. De activiteiten die jij noemt, zoals bijvoorbeeld GSMPlaza en Goomla zijn geen activiteiten van Daisycon: ze vallen onder andere B.V.'s waar dezelfde aandeelhouders als die van Daisycon wel een belang in hebben. Wij hebben hier nog nooit geheimzinnig over gedaan. Doe maar eens navraag bij een van onze oudste klanten: Typhone.nl. Je vergeet in je verhaal ook nog Read&View te noemen, de grootste proefabonnementen werver van Nederland waar dezelfde aandeelshouders ook een belang in hebben. Overigens zitten zowel GSMPlaza (sinds kort) als Read&View in Doetinchem en zit Daisycon al jaren in Almere. We scheiden dit soort zaken uiteraard zeker wel omdat we hierin geen belangenverstrengeling willen. Zo geeft Eric Lang terecht al aan dat we voor GSMPlaza bijvoorbeeld niet topcommissies uitbetalen om dit te voorkomen. Verder kopieren we niet goedlopende affiliate concepten. We hebben inderdaad leadportalen zoals Probeernu.nl en Eurototaal. Dit zijn verzamelsites voor de diverse leadacties die we hebben waarvoor we ook integratiemodules voor onze affiliates voor hebben. Verder wil ik nog opmerken dat niet alle domeinen die je in de lijst ziet eigendom van Daisycon. Zo bezitten wij bijvoorbeeld niet Tiscali en UPC.nl… Tot slot zitten we inderdaad over de grenzen van Nederland te kijken, waaronder naar Belgie. Momenteel hebben we daar inderdaad geen kantoor (nog niet), maar we bedienen vanuit Almere al wel met succes een twintigtal klanten.

Pieter

@ Barry. Ik las toevallig ook een stuk over de openheid en eerlijkheid van de markt. Dit verhaal draagt er niet van bij. Op de webwinkelvakdagen ben ik langs de stand van Goomla gelopen. En ja hoor, Barry Kampstra Goomla. Leuk want ik heb het kaartje nog. Heel erg gescheiden. Leuk dat jullie een investeringsmaatschappij hebben die toevalliggerwijs ook nog in Almere zit maar verzin niet constant excuses en stop hiermee.

Willen Wever

@daisycon Daisycon en transparant. Yeah sure! Daisycon is nu typisch zo'n partij die totaal anders handelt dan ze roepen. Maar gelukkig wordt eea voor de buitenwereld wel steeds helderder.  @Pieter, ook ik heb zo'n business card van Barry Kampstra. Maar wellicht wonen en werken er meerdere Barry Kampstratjes op hetzelfde adres, you never now. Het kan natuurlijk zo maar. Maar als Barry de ene dag in Doetinchem werkt voor GSMplaza en de andere dag voor Daisycon in Almere, dan zijn deze rollen uiteraard wel strikt gescheiden. Van enige belangenverstrengeling is dan ook geen enkele sprake 🙁 Je moet wel over een hele korte termijn geheugen beschikken als je dit soort onzin vol wilt houden zeg. Ik irriteer mij mateloos aan al die gasten die zo ondoorzichtig mogelijk te werk gaan. Heb altijd het idee dat ze dan iets proberen te vergergen. Het is mij in ieder geval dus wel helder dat Daisycon niet zo helder is. Mooi voorbeeld vind ik ook http://www.affilinet.nl, goh heeft natuurlijk niks met Daisycon te maken, is alleen geregistreerd door ene Barry Kampstra. Is ook heeeeel toevallig de naam van een duits affiliatebedrijf Affilinet (www.affili.net) dat ook naar Nederland is gekomen. En dan deze nog. http://www.conversive.nl/informatie/adres_route.php , probeert als media bureau op te treden tussen affiliate partijen als Tradedoubler, M4N, Zanox en Daisycon. Wel weer heeeel toevallig ook een bedrijfje van Daisycon. Over zaken gescheiden houden gesproken. Ik vraag mij af of dit ook bij de andere affiliate partijen bekent is. Ik zou dus never nooit niet zaken doen met Conversive. Geef ik ze gelijk inzicht in al mijn affiliates. Maar misschien dat convervis ook naar Doetinchem kan verhuizen, dan is dat ook weer gescheiden en kan er nooit informatie uitgewisseld worden. Dat kan toch niemand met droge ogen beweren??!! Oproep aan Daisycon: hoe zit dit nou allemaal? Kom nu eens met een helder verhaal. Of is er een reden om dat niet te doen? 

Eric Lang

Met alle respect "Willen Wever". Weet jij waar Blokker allemaal eigenaar van is? (xenos, marskramer, leenbakker, beterbed etc etc) en dat Becam, Frisia, Postkrediet, Lenen.nl en DSB allemaal het zelfde is? Misschien wel, maar zo kan ik je ook precies opnoemen welke onderdelen er van Daisycon zijn. Je moet interesse hebben om het te weten. En zover ik weet wordt er niet geheimzinnig gedaan MAAR wel wat omslachtige dingen af en toe. Dat zullen ze (waarschijnlijk/ook) doen om max rendement te halen (Zo zie je bij goomla niet alleen Daisycon aanbieders). Barry: Jij weet net zo goed als ik dat wij als publishers WEL "bang" zijn dat jullie onze concepten kopieert. Zolang je je niet op mijn markt begeeft is er niks aan de hand. Maar "de angst", omdat jullie idd erg veel informatie hebben over alle sites en dus weten wat wel en niet werkt, is er wel. "Momenteel hebben we daar inderdaad geen kantoor (nog niet), maar we bedienen vanuit Almere al wel met succes een twintigtal klanten." Ook dit mag best IETS genuanseerder, 95% (overdreven?) zijn Nederlandse klanten die de belgische markt op wilde/al zaten. Maar verder natuurlijk prima dat je naar Belgie of verder kijkt… leuke groeimarkt en zo dom zijn om daar niet in te investeren (zoals zanox ect ook afgelopen jaar hebben gedan).

Pieter

Check affiliateblog. Er zijn dus ook netwerken die wel eerlijk zijn en inzicht geven in de omzet!

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond