Deel dit artikel
-

PostNL: minder post, meer pakjes en meer omzet

PostNL transformeert langzaam van een post- in een pakjesbedrijf. Er worden jaar op jaar meer pakketjes verzonden terwijl bedrijven en particulieren steeds minder geadresseerde post laten bestellen.

Dat blijkt uit de financiële cijfers die PostNL zojuist publiceerde (PDF). In de laatste drie maanden van 2012 noteert het een omzetstijging van 2,6 procent bij een winstafname van 3,7 procent.

Er werd in Nederland negen procent minder post bezorgd, maar daar staat tegenover dat er wel acht procent meer pakketjes werden uitgeleverd. De daling in brievenbuspost wordt vrijwel helemaal gecompenseerd met de plus met pakketpost. Voor 2013 houdt het bedrijf rekening met een verdere postdaling van acht tot tien procent en een stijging bij de pakketjes van elf tot dertien procent.

Het kwartaalbericht meldt nagenoeg niets over ontwikkelingen met het online- of e-commercekanaal. Het bedrijf is opzicht vooral bezig met algemene kostenbesparingen, bezuinigingen op personeel, de omvorming van het personeelsbestand als gebaseerd op parttime en niet fulltime betrekkingen en met het belang in TNT Express, dat niet door UPS werd gekocht.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond