Deel dit artikel
-

Reclamecode Alcoholhoudende dranken geldt ook voor digitale marketing

De nieuwe reclamecode voor Alcoholhoudende dranken die op 1 januari in werking treedt, heeft ook betrekking op digitale marketing en social media. Zo worden voorwaarden gesteld aan het reclamegebruik op Facebook en Twitter.

Op 1 januari treedt de nieuwe Reclamecode voor Alcoholhoudende dranken in werking. De belangrijkste wijziging is een nieuw artikel over digitale marketing en sociale media (artikel 24, zie Pdf) met extra voorwaarden waaraan reclame-uitingen moeten voldoen. Zo is het niet toegestaan dat content wordt ontvangen door personen die jonger zijn dan 18 jaar.

Bij Facebook mogen adverteerders sowieso alleen vrienden worden met personen van 18 jaar of ouder. Bij Twitter moet de adverteerders op de homepage vermelden dat volgers alleen 18 jaar of ouder moeten zijn.

Ook bij het plaatsen van banners in nieuwsbrieven van derden, dienen adverteerders rekening te houden met artikel 24 van de Reclamecode. Er gelden geen beperkingen voor apps, omdat die niet worden gezien als een vorm van directe digitale marketing.

Bij websites waarvan de merknaam of handelsnaam van de alcoholhoudende drank deel uitmaakt van de domeinnaam, is een zogeheten agecheck verplicht. Die moet minimaal bestaan uit het invullen dan wel aanklikken van de geboortedatum. Toegang tot de website of subpagina mag alleen verschaft worden wanneer door de bezoeker wordt aangegeven dat hij meerderjarig is.

De Stichting Verantwoord Alcoholgebruik (STIVA), die laat jaarlijks laat vaststellen welke radio- en televisiezenders op basis van de kijk- en luistercijfers zijn aan te merken als jongerenzender, maakte vandaag bekend dat de zenders MTV, Disney Channel en TeenNick en radiozender SLAM!FM voortaan geen alcoholreclame mogen uitzenden.

Voor alle overige televisie- en radiozenders geldt dat reclame voor alcoholhoudende drank niet mag worden uitgezonden op radio en televisie direct voorafgaand aan, tijdens of direct volgend op programma’s die boor meer dan 25% worden gehoord of bekeken door minderjarigen.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond