Deel dit artikel
-

Sanoma geeft winstwaarschuwing af, afschrijving op SBS

Uitgeverij Sanoma heeft de verwachting voor 2013 bijgesteld en neemt een bijzondere waardevermindering van 34,8 miljoen euro op voor Sanoma Nederland. In de belangrijkste landen waar Sanoma actief is, staan de advertentiemarkten er volgens het bedrijf slechter voor dan verwacht.

Prijsverhogingen, en het aanbieden van bundels en digitale proposities kunnen de daling van printoplagen niet geheel kunnen compenseren, zo laat de uitgever in een verklaring weten.

Sanoma’s lopende kostenbesparingsprogramma van zestig miljoen euro ontwikkelt zich wel volgens plan. Maar ook deze maatregelen slagen er onvoldoende in de verwachte daling van de netto-omzet te compenseren. Sanoma verwacht dat de geconsolideerde netto-omzet in vergelijking met 2012 met twee tot vier procent zal dalen. Verwacht wordt dat het bedrijfsresultaat, exclusief eenmalige posten, uit komt op 180 tot 205 miljoen euro.

Het eerste kwartaal is voor de groep seizoensmatig het zwakst. Daar komt bij dat Sanoma aanzienlijk investeert in de Nederlandse en Finse televisie-activiteiten en digitale ontwikkelingen. Daardoor zal het bedrijfsresultaat exclusief eenmalige posten in het eerste kwartaal negatief zijn.

Er wordt een bijzondere waardevermindering opgenomen van 34,8 miljoen op Sanoma Media Netherlands, dat bestaat uit Sanoma’s Nederlandse tijdschrift-, televisie- en online activiteiten. Image B.V. (SBS Netherlands) heeft een bijzondere waardevermindering genomen van 392 miljoen euro. De bijzondere waardevermindering heeft volgens Sanoma ‘geen additionele impact op de financiële gegevens van Sanoma Groep’.

UPDATE 14.45: koers aandeel Sanoma Oyj aan beurs Helsinki flink onderuit.

Deel dit bericht

8 Reacties

Henk B.

392 miljoen… En Sanoma (2/3) en Talpa (1/3) hebben 1,2 miljard betaald voor SBS. Dus Sanoma schrijft nu al de helft af op SBS. Daar gaan (nog meer) koppen rollen!

JWB

Over een paar jaar zijn ze blij dat ze het gekocht hebben, SBS kan wel eens heel belangrijk gaan worden voor Sanoma.

Redactie Emerce

Want…..?

JWB

De toekomst van media is audiovisueel. Waar de omzet op print langzaam maar zeker verder zal teruglopen, is de productie en/of het intellectueel eigendom- van originele -veelal lokale- audiovisuele content de weg naar nieuwe groei. Een combinatie van TVOD, AVOD en SVOD modellen, de kennis om content te creëren (of aan te kopen), te programmeren en de distributiekanalen om deze audiovisuele content bij de consument te krijgen worden key. De toekomst is dan ook aan de mediabedrijven die de volledige keten controleren en televisie is daarin de kritische factor. Dat SBS het nu wat moeilijk heeft doet daar niets aan af. Overigens gaat het dus volgens mij niet zo zeer om SBS, het kan ook een andere TV partij zijn, ik verwacht dat elke grote mediagroep over een paar jaar een combinatie zal -moeten- zijn van radio, print en TV met digital als de bindende factor.

Jochem Vroom

@JWB Dan nog is de timing van de aankoop catastrofe nummer #2541 van de grote NL media partijen. Als je iets afschrijft dan heb je iets verkeerd ingeschat, als je iets verkeerd inschat met deze hoeveelheden….

Beste kostenbesparing voor dit soort bedrijven blijkt alsmaar weer: De hele investeringsdivisie / corporate development op straat zetten. Uberhaupt zijn Nederlanders hier op online gebied erg slecht in, kijk bijv. naar de Duitsers:

http://www.aquarius.biz/en/2013/03/11/turning-point-for-axel-springer-digital-sales-push-growth/

JWB

@Jochem Ik meng me zeker ook niet in de discussie of er teveel is betaald, daar heb ik weinig verstand van, hoewel de afschrijving aantoont dat het wel het geval zal zijn geweest. Blijft voor mij de vraag of A) de prijs ook zo’n issue was geweest als SBS het inmiddels weer beter had gedaan dan dat ze het nu doen en B) als op de wat langere termijn, zoals ik denk, je groei (en misschien wel voortbestaan) afhangt van TV die 200 miljoen “te veel” wel echt “te veel” is gebleken. Anders gezegd, wie weet of de kans om het -nu- nummer 3 TV bedrijf van Nederland te kopen nog eens voorbijkomt. Misschien is er wel niets meer in de etalage op het moment dat je het echt nodig hebt…

Martijn

@Jochem. Ik dacht dat fiscaal afschrijven juist een mooi instrument is om bijv. (winst)belasting te minimaliseren…

Jochem

@Martijn, Lijkt me een top strategie!! Winstbelasting minimaliseren door krimpende bedrijven voor gigantische bedragen te kopen!

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond