Deel dit artikel
-

Smartphones spelen geen rol bij m-commerce

Mobiele telefoons spelen amper een rol bij mobiele e-commerce. Slechts zeven procent van de mobiele omzet vindt zijn oorsprong op smartphones. De andere negentig procent komt op het conto van de iPad.

De gemiddelde orderwaarde ligt voor iPadaankopen met 158 dollar zelfs vijf dollar hoger dan online aankopen die via de desktop plaatsvinden. De conversie van is met 1,5 procent drie keer hoger dan de conversie op smartphones, maar dat is nog wel minder dan het gemiddelde van 2,3 procent op desktops.

RichRelevance onderzocht in 2011 en 2011 een kleine 4,5 miljard sessies van consumenten bij Amerikaanse webwinkels. Via een infographic deelt het bedrijf de inzichten die voor specialisten niet als een verrassing komen maar wel richting geven een ‘mobiel zoekenden’.

Deze cijfers zijn bovendien voer voor de discussie onder e-commercianten, analisten en marketeers. Zij vragen zich hardop af of de iPad een mobiel apparaat is of over een kam kan worden geschoren met smartphones. In technisch opzicht liggen tablets dichter bij telefoons, maar in functioneel opzicht neigen ze meer naar laptops en desktops.

Het zwaartepunt van mobiele e-commerce met tablets ligt tussen zeven en tien uur ‘s avonds. Nederlandse uitgevers en webwinkels onderschrijven dat beeld.

Foto: Mike Licht (cc)

Deel dit bericht

8 Reacties

paul

Het is zeker niet alleen iPad. Zie hieronder de juiste verdeling:

7% omzet vanuit mobiel
46% omzet vanuit iPad
43% omzet vanuit overige tablet pc’s (andriods)
3% overige

paul

p.s. In Nederland. Kan niet spreken voor landen buiten Nederland. 🙂

Jelle

@paul: heb je een bronvermelding voor die cijfers? In dit onderzoek is het aandeel van de omzet wel degelijk 89% iPad (in artikel afgerond naar 90%), 4% overige iOS en 7% overige mobiel.

mvdg

Interessant. Dit biedt waarschijnlijk ruimte om de discussie te openen die sommige webwinkels hebben mbt het maken van een mobiele website. Mocht het onderzoek een realistisch beeld schetsen en je hanteert de benadering dat tablets en desktops (incl laptops) functioneel vergelijkbaar zijn, waarom dan nog die mobiele site maken voor slechts 5-10% van de mobiele omzet…

Overigens ben ik van mening dat het toch nodig is. De groei die ik zelf zie (en die zie ik dus op smartphones) met name vanuit nieuwsbrieven geeft mij het idee dat het nog steeds een verstandige stap is om een mobiele site te maken.

Simon

Interessant om te zien! Dankjewel hiervoor. Ben ook benieuwd hoe de conversies op iPad zich verhouden tussen responsive design en native app, if any.

Gelland Kingma

De cijfers verbazen mij niet. Online aankopen worden vooral vanuit huis gedaan en dan werkt een tablet of laptop door het grotere scherm prettiger. Het is inderdaad verstandig om wel te investeren in mobile sites. Smartphones worden juist steeds vaker tijdens het offline winkelen gebruikt voor extra
productinformatie, prijs of om te vergelijken. Daarmee versterkt de mobile site de offline aankoop. Bovendien zullen offline winkels meer online mogelijkheden bieden. Bijvoorbeeld het direct zelf bestellen van een kledingstuk in jouw maat of kleur.

Jeroen Bos

Elk device heeft een rol in het e-commerce ecosysteem. Zolang we alle devices als separate onderdelen zien, versterken de kanalen elkaar niet of nauwelijks. Desktop is een “lean forward” device terwijl een tablet een “lean backward” device is. Niet alleen qua functionaliteit anders, maar ook de omgeving en de sfeer is het verschil. Het belangrijkste is er voor te zorgen dat 1. de informatie en/of producten toonbaar zijn op de juiste manier voor elk device, en 2. dat de sequentiele sessies aan elkaar gekoppeld kunnen worden. Dus als ik bijvoorbeeld op mn werk items bekeken heb op de desktop, onderweg op mijn mobiel, dan wil ik ’s avonds thuis op de desktop of de tablet mijn historie kunnen zien en de zoektocht/transactie kunnen afmaken. Ook hier weer een typisch gevalletje “commerce-everywhere” 😉

Levi Kleinjan

Hetgeen wij merken is dat onze klanten inderdaad veel meer bestellingen middels tablets binnen krijgen en, zoals bovenstaande bevestigd, met name van iPad gebruikers.

Toch worden diensten/producten veel bekeken via smartphones.
Het lijkt er inderdaad op dat, zoals Jeroen in bovenstaande meldt, dat de koper zich onderweg oriënteert en pas later (op een voor hem/haar geschikt moment) de bestelling afrond.

Het blijkt dus toch weer het én én verhaal te zijn!

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond