Deel dit artikel
-

Streamingmuziek in de lift (update)

Al meer dan de helft van de 6,4 miljard dollar die besteed wordt aan muziek gaat naar digitale varianten. Dat zegt Strategy Analytics in een donderdag verschenen rapport.

Circa 2,2 miljard wordt besteed aan downloads naar pc of smartphone. Circa 750 miljoen dollar daarvan betreft downloads voor smartphones. Ruim 413 miljoen dollar gaat nu al naar streaming media (Spotify, Pandora). Streaming muziek groeit zelf vier keer sneller dan downloads.

De marktvorser stelt vast dat consumenten kiezen voor het Netflix-model. Netflix is een online video-aanbieder die films alleen in streaming formaat aanbiedt tegen een vast bedrag per maand.

Vorig jaar al werden er meer digitale albums en nummers verkocht dan fysieke. Volgens Nielsen SoundScan is het aandeel digitaal in de VS nu 50,3 procent van de markt. Strategy Analytics voorspelt echter dat digitale muziekuitgaven de uitgaven aan fysieke muziekproducten in 2015 wereldwijd zullen overtreffen.

De Nederlandse muziekdownloadmarkt doet overigens dapper mee: die is vorige maand met 5,1 procent gestegen tot een kleine 2,8 miljoen euro. In dezelfde periode vorig jaar ging het nog om 2,6 miljoen euro. Gingen er vorig jaar nog 886.185 downloads over de digitale toonbank, in juli dit jaar zijn het er 1,1 miljoen.

Verdere groei wordt verwacht van clouddiensten van Amazon, Apple en Google.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond