Deel dit artikel
-

Tablets vooral voor kapitaalkrachtigen

Het gebruik van tablets is inkomen gerelateerd. Dat zegt Experian Marketing Services. De meeste gebruikers zijn kapitaalkrachtig en kunnen zich makkelijk een tablet kunnen veroorloven.

Bij consumentengroepen als de ‘Elitaire Topklasse’ (19,6 procent), ‘Kind & Carrière’ (17,1 procent), en ‘Modale Koopgezinnen’ (15,2 procent) is het tabletgebruik boven het Nederlandse gemiddelde van 10 procent.

De ‘Elitaire Topklasse’ is de meest welvarende consumentengroep, met een leeftijd van 40+ en heeft vaak nog thuiswonende kinderen tussen de leeftijd van 6 en 18 jaar. Bij de consumentengroep ‘Kind & Carrière’ draai het leven om twee zaken: hun gezin met kinderen en hun carrière. Ze zijn veelal tussen de 35 en 55 jaar, hebben thuiswonende kinderen van alle leeftijden en verdienen bovenmodaal. De ‘Modale Koopgezinnen’ zijn de jongste gezinnen van deze drie consumentengroepen. Ze hebben ook vaker jongere kinderen (tussen 0 en 6) dan de andere groepen. Ze verdienen een modaal inkomen en kunnen daar goed van rondkomen.

In tegenstelling tot de verwachting bij de naam van de consumentengroep ‘Jonge Digitalen’, gebruikt deze groep met 7 procent juist relatief weinig de tablet. Zij gebruiken echter veel vaker hun smartphone (50 procent) om thuis en onderweg te internetten. De meeste ‘Jonge Digitalen’ zijn alleenstaand, tussen de 18 en 30 jaar en hebben nog een laag inkomen. De consumentengroep ‘Samen Starten’ gebruiken de tablet het minst van alle Nederlandse huishoudens. Slechts 6 procent gebruikt regelmatig een tablet om te internetten. Veel van deze groep zijn zojuist gaan samenwonen in een huurwoning. In enkele gevallen hebben ze kinderen. De consumentgroep ‘Samen Starten’ heeft over het algemeen lage opleiding en daardoor is het inkomen vaak lager.

Ondanks de grote populariteit van tablets, zegt slechts 10 procent van de Nederlandse huishoudens de tablet regelmatig te gebruiken om op internet te gaan. Op de vraag waar men regelmatig mee internet kwam de PC met 78 procent als meest gebruikte hardware uit de bus. De laptop volgt met 72 procent en de smartphone met 41 procent.

Experian Marketing Services verwacht voor de toekomst dat de tablet steeds vaker gebruikt wordt om mee te internetten. Doordat er steeds meer aanbieders van tablets komen, zal de prijs zakken en zodoende zullen ook de ‘Jonge Digitalen’ en de ‘Samen Starten’-consumentengroep een tablet kunnen aanschaffen. Daarnaast verwacht Experian Marketing Services dat het tabletgebruik in alle andere consumentengroepen zal groeien doordat het gebruik van tablets via meerdere wegen wordt gepromoot. In een eerdere publicatie van Experian Marketing Services wordt al gesproken over de ‘dual-screen’-trend. Bij deze crossmediale aanpak, waar ‘The Voice of Holland’ een goed Nederlands voorbeeld van is, worden consumenten geactiveerd om met gebruik van een tablet of smartphone extra content te bekijken of ‘real life’ te reageren.

Deel dit bericht

2 Reacties

Frank Verduin

Ik voel een nieuw standpunt voor de SP aankomen > tabletbelasting. En met die opbrengst kunnen minima straks gratis tablets afhalen bij de tabletbank.

sharina

en uit hoeveel procent bestaan de kapitaalkrachtige nederlanders…… juist. Dit geeft niet een goed beeld weer van de ‘normale’ nederlanders. Wij zullen het idd doen met de goedkopere tablets 😛

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond