Deel dit artikel
-

Telefoongids.com dagvaardt SP

Telefoongids.com wil niet genoemd worden in een rapport over acquisitiefraude van de SP. De samenstellers van het rapport moesten vrijdag in kort geding verschijnen voor de rechtbank Utrecht. Die doet over twee weken uitspraak.

Op 13 mei publiceerde de SP het rapport ‘Leest u de kleine lettertjes maar!’, met voorstellen om acquisitiefraude aan te pakken. Acquisitiefraude is volgens de SP een groot probleem, waar heel erg veel ondernemers het slachtoffer van worden. De jaarlijkse schade wordt geschat op een half miljard euro.

Telefoongids.com maakt volgens de SP misbruik van de naamsbekendheid van een ander, namelijk  Telefoongids.nl van European Directories. Zo probeerde deze ‘dienstverlener’ ondernemers over de streep te trekken door ‘gereduceerde tarieven’ aan te bieden van 150 of 250 euro. Vervolgens blijkt uit de kleine lettertjes dat het om een maandbedrag gaat en dat de ondernemer daar drie jaar aan vastzit. Protesteren helpt niet en tussentijds opzeggen is niet mogelijk.

SP Kamerlid Sharon Gesthuizen blijft bij de tekst: “Wij staan voor wat wij hebben geschreven, dat hebben we uitgebreid naar voren kunnen brengen. Wij kunnen onderbouwen wat wij hebben opgeschreven en vinden dat wij dit recht hebben.”

Deel dit bericht

2 Reacties

sjoerd

Ben het niet vaak eens met SP maar in dit geval absoluut. Telefoongids.com ‘naait’ ondernemers er in met misbruik van de naam Telefoongids. Telefoongids.com pleegt dus inderdaad fraude, natuurlijk is het dan niet leuk om geduid te worden maar dat is inherent aan het gekozen ‘businessmodel’. Gelijk een inbreker te grazen nemen die vervolgens aangifte doet: hard aanpakken dat Telefoongids.com

Frits

Telefoongids.com is onderdeel van een hele reeks bedrijven onder de vleugels van Holland Internet Group BV te Amsterdam (voorheen Website Services BV). Ook de internetgemeentegids.nl hoort er bij.

Standaardwerkwijze van al deze bedrijven: een cold calling telefoontje waarin wordt gevraagd naar de verantwoordelijke voor de PR. En verder ongeveer zo: “… De vorige editie wilde u niet adverteren wegens de hoge kosten, en ging u akkoord met een standaardvermelding. Nu is de vraag of adverteren inmiddels een optie is geworden of dat de standaardvermelding voor u weer voldoende is…”

Punt is: dit gesprek is het éérste contact. Er is nooit eerder gesproken over een standaardvermelding of een advertentie. Er is helemaal geen eerder contact geweest. Maar omdat de verkoper/ster deze leugen met overtuiging brengt, sta je in veel gevallen op het verkeerde been en ben je wellicht geneigd in te stemmen met de standaardvermelding – al of niet in de overtuiging dat het de ‘gewone’ telefoongids of gemeentegids betreft. Dat die vermelding 90 euro kost, of 150, of meer, wordt er doorgaans niet bij vermeld. En je hoort al helemaal niet dat het een maandbedrag is en je voor een periode van drie jaar (!) het schip in gaat. Met controlegesprekken wordt de argeloze ondernemer of instelling vervolgens een juridische fuik in getrokken waar hij niet meer uit kan.

Wie eenmaal bij de éne gids van deze firma voor de bijl is gegaan krijgt vergelijkbare telefoontjes van de ándere gidsen van die tot het conglomeraat behoren. En loop je het risico weer, en in mijn ervaring voor grotere bedragen, in te stemmen met een vermelding die je eigenlijk helemaal niet wilde, en zeker niet voor dat soort bedragen.

Ziedaar de standaard-werkwijze van deze firma. Nee hoor, dat is dus geen acquisitiefraude, Telefoongids.com. Dit is een normale manier van zaken doen. En gelooft u dat zelf ook?

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond