Telegraaf: omzetdeel Digitaal moet verdubbelen, Basisweg in de etalage

Het digitale aandeel in de omzet van uitgeverij TMG moet komende jaren groeien van 13 procent in 2015 naar 25 procent in 2019. Dat zal CEO Geert-Jan van der Snoek vandaag aan de markt vertellen bij een strategie-update. Ook legt hij de optie in de week om TMG’s hoofdkantoor te verkopen.

Voorts moet het kostenpeil over drie jaar 90 miljoen euro lager liggen. Dat is een kostendaling van 20 procent.

Beleggers krijgen een gezonde winstmarge in het vooruitzicht gesteld. Waar de ebit-marge in 2015 nog 1,3 procent bedroeg moet dit in 2019 boven de 10 procent komen te liggen, aldus de ambitieuze Van der Snoek.

Een onderdeel van de herstructurering is dat TMG een sale-and-leasebacktransactie overweegt van zijn vastgoedportefeuille. Concreet: het hoofdkantoor aan de Basisweg in Amsterdam wordt mogelijk verkocht en teruggehuurd van de nieuwe eigenaar. Dat moet tussen de 60 en 80 miljoen euro opleveren. Definitief is het plan nog niet, maar het is een goed doorgerekende optie.

Wat de digitale plannen betreft is TMG in de geschreven update nog niet erg mededeelzaam. Het klinkt enkel: “[we] zullen nadrukkelijk blijven investeren in de uitbreiding van onze digitale activiteiten en bereik, zowel autonoom als door middel van (strategische-) samenwerkingsverbanden.“

De omzet van TMG Digital bedroeg 18 miljoen euro (+9,4%) in de eerste zes maanden van het jaar, waar TMG landelijk uitkwam op 97,4 miljoen euro (-11%). Digital boekte in die periode een nettowinst van 1,1 miljoen euro.

1 Reactie

Komkom. Verkoop eigen panden.. te doorzichtig meneer Snoeks.. Dat is een standaard strategie van activistische aandeelhouders en equity funds om het vermogen van een onderneming uit te hollen.

Verkoop voordelig aan een bevriende ondernemer, en omkleed het bedrijf met een torenhoge huur. Kennen we dat niet van VD? Klaarblijkelijk is de hoop er echt helemaal uit.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond.

terug