Deel dit artikel
-

Thuiswinkel.org gaat regels formuleren voor duurzaam verpakkingsmateriaal

Thuiswinkel.org gaat zelf regels opstellen met betrekking tot duurzaam verzendmateriaal. Vanaf 2015 zijn webwinkels namelijk verplicht om op dit gebied duurzaamheidsambities na te streven.

De brancheorganisatie wil voorkomen dat de regels door het Rijk bedacht en opgelegd worden. Die regels vloeien voort uit Europese wetgeving en zullen grotendeels bestaan uit het optimaliseren van een verpakking om de totale milieu-impact tot een minimum te beperken. Daarbij zal worden gekeken naar grondstoffen, terugwinning, schadelijke stoffen, verpakkingsuitval in de keten, productbescherming en verpakkingsoptimalisatie.

Door de verschuiving van offline naar online aankopen neemt de impact van CO2-emissies van consumenten af en die van webwinkels toe. Veel kansen liggen volgens Thuiswinkel.org in de last mile: efficiënter bezorgen bij de consument. Ook door gebruik te maken van afhaalpunten in zijn buurt.

Het Vlaams Instituut voor de Logistiek (VIL) heeft intussen de kick-off gegeven van het project E-green. Samen met dertien bedrijven gaat het VIL op zoek naar manieren om de Vlaamse e-commerce op een duurzame manier te optimaliseren. Men zoekt antwoord op vragen als: wat als we de levertermijn verlengen voor bepaalde producten? Wat als de leveringen regionaal gebundeld worden?

Dertien bedrijven, een mix van kleine logistieke dienstverleners, verladers en webshops werken mee aan het project: ASX-IBECO, Bubble Post, Colruyt, DHL Parcel, Dockx Logistics, Groep Heylen, Intervest, Kuehne + Nagel, Magellan Logistics, PostNL, Recupel, Telenet en Unigro. De resultaten worden voorgesteld in het najaar van 2016.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond