Deel dit artikel
-

Tumblr komt naar Nederland

Eind deze maand opent Tumblr een Nederlandse versie van zijn blogplatform. Het ziet ernaar uit dat het bedrijf binnenkort geld wil gaan verdienen. Er komt een advertentieprogramma, maar daarvoor moeten bedrijven tienduizenden dollars meenemen.

Donderdag 31 mei komt David Karp naar Nederland om de vertaalde versie van zijn geesteskind in Nederland te lanceren. Karp hoopt hiermee een nieuwe gebruikersgroep bekend te maken met zijn laagdrempelige publicatiesysteem.

Blogger.com en WordPress krijgen er een concurrent bij. Posterous, sinds maart in handen van Twitter, is niet in het Nederlands beschikbaar.

De lancering van de Nederlandse Tumblr maakt deel uit van een grotere internationaliseringsslag. Het bedrijf is nu beschikbaar in negen talen, maar voor het einde van de maand komen er vier bij. Naast onze taal zijn dat ook Portugees (Europees en Braziliaans) en Zweeds.

Het Tumblr-platform werd in 2007 opgericht in New York. Sindsdien doorliep Karp vijf financieringsrondes, waarmee hij in totaal 125 miljoen dollar ophaalde. Investeerders van het eerste uur zijn Spark Capital uit Boston en Union Square Ventures uit New York.

Tegen de 55 miljoen internetters zijn ingeschreven als ‘Tumblrs’. Zijn zorgen met hun uitingen, voor de helft foto’s, voor zeven miljard pageviews per maand.

Afgelopen week werd duidelijk, dat Tumblr de eerste stappen gaat nemen om geld te verdienen met die miljarden pageviews. Tot op heden is er geen verkoopteam dat plaatsen op de blogs claimt en verkoopt aan de hoogste bieder. En dat zal ook niet gebeuren, stelt Karp. Een paar jaar geleden zei dat hij nog dat er helemaal geen reclame op Tumblr zou verschijnen, maar daar komt hij nu van terug.

Er komen binnenkort wel sponsorposities vrij om de dagelijks 120 miljoen impressies te exploiteren. Het gaat om plekken in de marge van de blogs en in de interne ‘Tumblrgids’ Spotlight. Bedrijven kunnen zichzelf tegen betaling hoog in de index plaatsen. Om ervoor te zorgen dat de commerciële uitingen onderscheidend creatief en aantrekkelijk zijn, moet een adverteerder minimaal 25.000 dollar meenemen om überhaupt kans te maken om via Tumblr te mogen adverteren.

Deel dit bericht

1 Reactie

Harold

Een erg stomme keus om een minimum van 25K te hanteren, dan krijg je juist alleen maar de saaie grote bedrijven. Ze kunnen beter zorgen dat ze voor de kleine moderne startups een speciaal advertentie portfolio hebben. Die hebben een hele andere drive om te zorgen dat de commerciële uitingen onderscheidend en creatief zijn 🙂

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond