Deel dit artikel
-

Uitgeverij NDC wordt wederverkoper van AdWords

NDC mediagroep is officieel wederverkoper geworden van Google AdWords. Het bedrijf gaat tienduizenden lokale en regionale adverteerders adviseren over de inzet van internetreclame, al dan niet in aanvulling met andere reclamevormen van de uitgeverij.

De uitgeverij is hiermee de eerste in Nederland die dit verdienmodel kiest om oude en nieuwe media met elkaar te verbinden voor een groot regionaal, overwegend offline werkend publiek. NDC mediagroep sluit een alliantie met Google om als Google AdWords Premier MKB Partner op te treden.

NDC is uitgever van de regionale dagbladen Leeuwarder Courant en Dagblad van het Noorden, een groot aantal huis-aan-huis- en weekbladen en tevens exploitant van online, radio en mobiele media.

Het potentieel bereik van het noordelijke AdWordsteam ligt op vijftig- à zestigduizend ondernemers in de noordelijke provincies.

Adjunct-directeur Commercie en Innovatie Hans Voorn: “We merken dat adverteerders media-inkoop, en internet in het bijzonder, moeilijk is voor lokale ondernemers. Media-advies op lokaal en regionaal niveau is juist al jaren ons specialisme. Daarom beginnen we hiermee.”

Behalve AdWords wil NDC op termijn ook Facebookreclame en outdoor media kunnen aanbieden aan zijn adverteerders. En een eerste proef met bioscoopreclame loopt nu al. “We willen een breed media-aanbod aan adverteerders kunnen bieden met de beperking dat het lokaal is.” Zo wordt ook bekeken hoe met geotargeting e-mailmarketing kan worden bedreven. “Tot op straatniveau.”

De praktische uitvoering van de lokale AdWordscampagnes is uitbesteed aan het Duitse Publocity. Dat bedrijf krijgt kenmerken aangeleverd van de adverteerder en suggestie voor relevante trefwoorden.

De AdWordscampagnes verwijzen door naar een landingspagina op het domein van de NDC-titel waar de ondernemer zijn reclame bij inkoopt. Maar klanten die goede sites hebben, kunnen het verkeer ook laten doorsturen naar hun eigen site.

Een internetpakket (AdWords, landingspagina en display op het NDC-domein) is er vanaf 49 euro per maand.

Foto: Tjeerd Wiersma (cc)

Deel dit bericht

10 Reacties

Wilbert

Geweldig, dus nu wordt de bakker door een krant geadviseerd hoe ze online hun ‘brutchens’ moeten gaan verkopen? Kranten hebben te lang gebakken lucht verkocht en stappen in dezelfde valkuil. Duitsers worden ‘geadviseerd’ over de keywords? Wat gaan die Duitsers dan doen? En voor welke service gaat de klant dan betalen?

Roy

Dan gaan ze met een soort van eigen Gouden Gids aan de haal? de pricing is dan in ieder geval 5x zo goedkoop…

Christian

Het is goed dat NDC eindelijk ook het potentieel van online inziet. Alleen hadden ze dan beter een samenwekring kunnen aangaan met een Nederlands bedrijf. Ik ben benieuwd hoe zij hun offline kennis online gaan inzetten. Wat valt er eigenlijk onder die 49 euro per maand?

Hellen van Lienden

Een goede & logische stap voor NDC: het gaat inmers om bereik. Het offline bereiken van je doelgroep wordt steeds lastiger & online kun je jouw reclame boodschap heel goed richten op de doelgroep: waardoor je een hogere respons zult zien. Ik denk dat er snel vele uitgevers zullen volgen.
Wel een kritische noot: erg jammer dat NDC de uitvoering bij een Duits buro neerlegt terwijl er zoveel Adwords expertise in Noord Nederland is!

Hans Voorn

@Hellen @Christian Als er een Nederlands bedrijf is dat dezelfde voorwaarden geeft als Publocity, dan hoor ik het graag 😉

@hansvoorn

Fred van Rijswijk

Denk niet dat de lokale kruidenier zit te wachten op weer een extra maandelijks bedrag, een oud business model over zetten naar digitaal is niet vernieuwend en zal het deze lokale speler niet gaan helpen… of kan een verkoper mij even overtuigen wat de groenteboer hier mee opschiet?

Daarnaast vindt ik het echt zwaar jammer dat dit soort dingen dan ook nog eens worden uitbesteed aan een bureau uit Duitsland terwijl het een Nederlandse verkoper is met Nederlandse klanten… Goed voor de lokale economie.

Christian

@Hans, ik ken de voorwaarden niet van Publocity maar we kunnen altijd eens bellen om erover te sparren.

Pieter Borremans

Ik snap echt niet dat je hier geld aan geeft. Een offline uitgever dat online uitgever wordt en eigenlijk een mediabureau is terwijl het volgens hen niet is. Op de koop toe nog ads laten beheren dat eerst landt op hun eigen pagina’s. Dus slaagpercentage traffiek is geen 100%. Eerst eigen brand (NDC) en dan de adverteerder. Terwijl een echt mediabureau media buying doet maar directe traffic en advertising koopt voor hun klanten.

dan zal ik wel als lokale adverteerder een NL specialist om de hoek inhuren dat mijn Adwords campagne beheert en rechtsreeks mijn keywords opkoopt en beheert en vragen dat ie mijn campagnes lokaal instelt. Moet ik echt niet via Duitsland gaan zoeken.

Als je dan toch lokale handelaars en ondernemers wil targeten, bestaan er wel betere businessmodellen en verdienmodellen als uitgever die veel overtuigender zullen zijn voor lokale handelaars.

Michel

Is het niet de bedoeling van AdWords om potentiële klanten rechtsreeks naar je site te laten komen?! Niet echt handig om ze eerst om te laten leiden vi

Wilbert Philippo

@Hans, je zegt dat je het graag hoort als een Nederlands bedrijf dezelfde voorwaarden geeft. Ik durf het wel aan naar betere voorwaarden te kijken door onze unieke propositie.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond