Deel dit artikel
-

Unilever en MasterCard adverteren via captcha (update)

Unilever en MasterCard zijn gaan adverteren via captcha, de bekende reactietest waarbij gebruikers via tekenherkenning moeten bewijzen dat zij geen spambot zijn. De adverteerders doen dat op zo’n zesduizend sites, en naar eigen zeggen niet zonder succes.

Captcha staat voor Completely automated public Turingtest to tell computers and humans apart en is een methode om robots van mensen te scheiden, bijvoorbeeld om een reactie achter te laten onder een artikel. Meestal moeten gebruikers vervormde woorden overtikken. De ruimte die daarvoor wordt gebruikt kan ook door adverteerders worden ingezet.

Unilever richt zich daarbij vooral op de producten Dove, Sure en Vaseline bij de websites van Bauer Media en AOL en zegt er beslist profijt van te hebben. De merkbekendheid zou met 151 procent gestegen zijn. De reden is volgens communicatiemanager Richard Brooke dat gebruikers gemiddeld zeven seconden nodig hebben om een boodschap over te tikken en dus volledige aandacht aan een merk kunnen wijden.

MasterCard adverteert met zijn campagne MasterCard Anywhere bij zo’n zesduizend websites, waaronder RyanAir.com.

Het idee is overigens niet nieuw. Eerder dit jaar legde Ticketmaster site-bezoekers in plaats van vervormde onzinwoorden een kleine advertentie voor, waarover een simpele vraag wordt gesteld. De technologie erachter werd geleverd door Solve Media, hetzelfde bedrijf dat ook MasterCard en Unilever begeleid heeft. Solve Media heeft inmiddels een Amsterdams en Londens kantoor, opgezet Marcelo Planchart en Alexander van Rijn.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond