Deel dit artikel
-

Unilever: ‘We moeten ons communicatiemodel veranderen’

Multinational Unilever ziet in dat structureel moet veranderen in de wijze waarop het met de consument communiceert.

“Mobiel internet heeft de conversatie tussen merken en mensen totaal veranderd”, zegt Jay Altschuler. “We moeten ons bestaande communicatiemodel tegen het licht houden voor evaluatie”, zei de verantwoordelijke voor Global Media Innovation afgelopen dinsdag op Mobile Convention Amsterdam.

De tijd van zenden via massamedia is voorbij. “De mobiele telefoon is een enabler voor de nieuwe vormen van communicatie. Het moet daarbij gaan om engagement, betrokken communicatie.”

Hij schetste afgelopen week in Amsterdam waarom mobiel zo belangrijk is voor Unilever. Het bedrijf is een van ‘s werelds grootste producenten van consumentenartikelen. Tot voor kort volstond het om via de traditionele massamedia een boodschap te zenden. De rest ging vanzelf.

“Maar de consument besteedt nu al meer tijd met mobiele apps dan op het web, 94 minuten versus 74 minuten. We zien waar de toekomst heengaat”, wat Altschuler doet beseffen om nu al de fundamenten voor betrokken interactie te leggen. Unilevers merkcommunicatie zal uiteindelijk draaien om: soort media, contactfrequentie en de duur en locatie van communicatie.

“We moeten ons voorbereiden op een tijd dat consumenten hun spullen primair via de mobiele telefoon kopen. Er zijn inmiddels al meer mobiele connecties dan mensen met toegang tot stromend water.”

Deel dit bericht

3 Reacties

Harry

Het klopt dat de communicatie langzamerhand verschuift (of al is verschuift). Wellicht is een responsive website een idee. Het kost wat, maar een bedrijf als Unilever kan dit makkelijk ophoesten.

Adri Ulfman

Het zou toch fantastisch zijn als een club als Unilever eindelijk de Point-of-Purchase en/of Point-of-Experience media eens gaat inschakelen vanuit consumer marketing communication ipv vanuit trade marketing perspectief. Eindelijk loon na vele jaren werken?

els molenaar

We weten allemaal dat de wereld en daarmee de manier van communiceren en merken te activeren heel snel aan het veranderen is en ‘mobile as a central hub’ is daarmee een fascinerende gedachte. Vooral omdat de verschillen tussen consumenten groot zijn en er echt weer sprake is van een generatiekloof. Dus weten hoe consumenten aankopen en zich laten beinvloeden en in hoeverre word je als merk in hun persoonlijke omgeving toegelaten zijn vragen die direct bij mij opkomen. Welke verhalen ga je vertellen en welke ervaringen wil je geven en wil de consument beleven? Het feit dat Unilever de keuze voor mobile maakt is weer een bewijs hoe structureel communicatie (hoe en waar bereik ik de consument) aan het veranderen is.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond