Deel dit artikel
-

Nieuwe winkels V&D krijgen fysieke homepage

V&D wil meer klanten trekken naar haar webshop en haar winkels. Dat maakt het winkelconcern vanochtend bekend op een persconferentie in Amsterdam. De waren – eigen merken en die van derden – krijgen meer de nadruk. Er komt meer beleving in de webshop en in de winkels. De parterre van drie nieuwe conceptwinkels krijgt een fysieke homepage. Van daaruit kun je verder wandelen. 

De parterre is nu volgens V&D nogal statisch, maar straks moet de klant elke dag worden verleid. “We kunnen niet iedere minuut iets nieuws brengen, zoals op het web, maar we gaan wel zoveel mogelijk nieuws brengen, minimaal eens in de twee weken”, zegt de nieuwe CEO John van der Ent.

V&D kwam eerder dit jaar in acute financiële problemen. Een financiële injectie van 60 miljoen euro en een verruiming van de kredietfaciliteiten door de banken hebben voor uitstel van executie gezorgd. Nu moet het roer ook inhoudelijk nog om, ook online.

“De formule had weinig vernieuwing. De business was inkoopgestuurd, niet op de vraag gericht,” aldus Van der Ent. “De detailhandel ondergaat een nieuwe revolutie. Nederland winkelt minder, maar weet V&D nog wel te vinden.”

V&D probeerde wel van alles. Een jaar of wat geleden leek het bijvoorbeeld nog goed te gaan met de e-commerce activiteiten van V&D. V&D verdiende in 2011 27 miljoen euro met Vd.nl, 12 miljoen euro meer dan in 2010. De webwinkel moest het grootste ‘filiaal’ worden. Topman Marc McKeon beloofde najaar 2009 dat V&D ‘over vijf jaar’ naar een online jaaromzet van 100 miljoen euro zou kunnen groeien.

Ruim vijftig procent van alle winkelaankopen bij V&D worden nog altijd voorafgegaan door een online bezoek aan Vd.nl. Maar de winkelvloer zelf inspireerde niet. V&D opende pas vorig jaar zijn eerste beleveniswinkel in Leiden. Met shop-in-shops van modemerken. Daarin moet verandering komen. V&D komt met een Health & Leasure concept met gadgets en food. Er komen nieuwe collecties. De samenwerking met fashion bloggers wordt uitgebreid. Er komt een nieuw webshopplatform, de app wordt verbeterd en enkele winkels krijgen terminals en iPads.

De eerste innovaties zijn e zien in testwinkels in Almere en Amstelveen. CEO Van der Ent: ’We gaan in de testwinkels echt scrummen (experimenteren in kleine groepen – red.) en successen uitrollen naar andere winkels.’

Binnen twee jaar moet V&D weer zwarte cijfers schrijven, aldus Van der Ent. “V&D moet veranderen op alle gebieden. We moeten af van de stoffigheid.” Ook online. “We hebben 50 miljoen bezoekers online, maar ook dat kan beter.”

Deel dit bericht

2 Reacties

Maria de Veen

Jammer dat een dreigend faillissement nodig was om de V&D top wakker te schudden. Goed dat de winkels nu aangepakt gaan worden want V&D blijft een mooi merk. Misschien zitten er wel te veel van de ‘oude garde’ in de top en is het tijd voor jong talent?

Jeroen Bos

“Ruim vijftig procent van alle winkelaankopen bij V&D worden nog altijd voorafgegaan door een online bezoek aan Vd.nl” ?!?!
Interessant cijfer. Wel online bezoek, wel winkelbezoek, maar vervolgens weinig verkopen? Anyway….. V&D over twee jaar weer zwarte cijfers? Ik hoop het, maar ik ben er vrijwel van overtuigd dat dit niet gaat lukken. Wil V&D van zijn stoffige imago af, dan moet er zo verschrikkelijk veel in de ruim 60 vestigingen geïnvesteerd worden, dat dit nooit gerealiseerd gaat worden. Alleen al de afschrijving op deze investering, trekt V&D in het rood. Wanneer dit niet het geval is, gaat V&D slechts hier en daar wat investeren en verder met de oude boel die het nu is, maar dan alleen wat anders geëtaleerd. En meer beleving online? Ook hier erg benieuwd. De enorme investeringen die al gedaan zijn in het platform en de running costs drukken enorm op het resultaat. Alleen als er échte omni- channel distributie bedreven gaat worden, kan zo’n platform worden terugverdiend. In een paar vestigingen terminals en iPads………. Ik zou zeggen “kijk eens in de UK rond bij de grote retailers” Wat daar werkt kun je vrijwel identiek overnemen. Waarom weer wachten om Omni Channel verkoop uit te rollen naar alle winkels?

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond