Deel dit artikel
-

Webwinkels drijvende kracht achter groei detailhandel

Webwinkels zijn de drijvende krachten achter groei van de detailhandel. Dat blijkt uit de Kwartaalmonitor Detailhandel van het CBS.

In het laatste kwartaal van 2015 steeg de omzet in de detailhandel voor het vijfde kwartaal op rij. Er werd 1,3 procent meer omgezet dan in dezelfde periode een jaar eerder. In het voor de detailhandel belangrijkste kwartaal van het jaar groeide het volume met 1,6 procent iets harder dan de omzet.

In het vierde kwartaal van 2015 nam de omzet uit online verkopen binnen het midden- en grootbedrijf wederom flink toe. De omzet lag bijna 23 procent hoger dan in dezelfde periode een jaar eerder. Dit was de grootste omzetstijging sinds het begin van de waarneming in 2013.

Zowel de ‘pure’ webwinkels als de multi-channelers (bedrijven die zowel een fysieke winkel hebben als online verkopen) zagen hun omzet toenemen met ongeveer 23 procent. Het is voor het eerst sinds de start van de waarneming dat de omzetgroei van de ‘pure’ webwinkels een vergelijkbaar niveau bereikt als van de multichannelers.

De consumentenelektronica heeft het moeilijk, zoals ook blijkt uit de sluiting van retailketen Dixons en de overname van fotospeciaalzaken.

In het vierde kwartaal daalde de omzet van deze winkels met bijna 27 procent ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder. Dit is de sterkste afname sinds het laatste kwartaal van 2004. In de eerste drie kwartalen van 2015 zagen de computerwinkels hun omzet ook al flink afnemen.

De winkels in computers en software zitten al langer in zwaar weer. Het aantal bedrijven in deze deelbranche loopt al jaren sterk terug. Waar er aan het begin van het eerste kwartaal van 2007 nog 1510 bedrijven actief waren, zijn dat er aan het begin van het eerste kwartaal van 2016 nog 920.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond