Deel dit artikel
-

Winkel belangrijkste oriëntatiebron voor Nederlandse consument

Niet internet, maar winkel en folders worden voor meer dan de helft van de Nederlandse huishoudens gezien als de nuttigste informatie- en oriëntatiebronnen voorafgaand aan een geplande koop. Dat blijkt uit onderzoek van Experian Marketing Services.

De (huis-aan-huis-) folder staat met 52 procent nog boven internet (23,9 procent). Sociale media scoren met 4,9 procent verrassend laag. Dat kanalen als sociale media, maar ook mobiel en telefonische verkoop, laag gewaardeerd worden heeft volgens de Nederlandse marktonderzoeker een duidelijke oorzaak: Deze kanalen worden door veel consumenten tot hun privéterrein gerekend.

Wel zijn er subtiele verschillen (pdf). Zo ziet men dat sociale media als oriëntatiebron met 11 procent (in vergelijking tot het landelijk gemiddelde van 4,9 procent) vooral onder ‘Stedelijke Balanceerders’ als nuttig wordt ervaren. Deze groep, met een laag inkomen en vaak een niet-westerse achtergrond, waardeert ook het mobiele kanaal twee keer zo veel dan het landelijk gemiddelde van 2,3 procent. Bij de ‘Elitaire Topklasse’, de meest welvarende groep huishoudens die bovenaan de maatschappelijke ladder staat, zien we juist de hoogste waardering van de winkel en worden sociale media onder het landelijk gemiddelde gewaardeerd.

Kanaal Helpt bij aankoop
Winkel 58,0%
Folder 52,0%
Internet 23,9%
Post/DM 23,2%
E-mail 17,9%
Krant 14,8%
TV 12,3%
Tijdschrift 12,3%
Buitenreclame 5,2%
Sociale Media 4,9%
Radio 4,9%
Telefonische verkoop 2,4%
Mobiel 2,3%

Deel dit bericht

2 Reacties

Gijs Vroom

Wat vreemd dat we in de rapporten van Blauw research een heel ander beeld zien. Is er een specialist die dit kan verklaren? Het lijkt me vrij belangrijk om de waarde van beide conclusies te weten.

Ed Kassens

Hallo Gijs

De verklaring kan hem zitten in het feit dat wij 2 soorten vragen hebben gesteld. De ene vraag gaat over situaties waarin de consument wordt benaderd met informatie (bijvoorbeeld via display advertising). Dat scoort de betreffende 23,9%.

De andere vraag die we hebben gesteld gaat over het favoriete kanaal om zelf contact op te nemen of informatie op te vragen. Op die vraag is de top 2 naast de winkel ook internet, internet scoort hier zelfs het hoogst (boven de 60%)

Een en ander bevestigt mijns inziens het beeld dat de consument vooral graag zelf in de driver’s seat wil zitten. Op het moment dat hij wordt “lastig gevallen” vindt hij het niet meer leuk. De lage waardering voor bijvoorbeeld mobile advertising en telemarketing wijzen hier ook nadrukkelijk op

verdere toelichting geef ik graag en overigens wordt het volledige rapport op 20 november gepubliceerd op het jaarlijkse marketing forward event (www.marketingforward.nl).

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond