Deel dit artikel
-

Yelp bijna primair een mobiele dienst

Binnen een paar maanden zal recensiesite Yelp primair een mobiele dienst zijn. De mobiele site en app worden dan vaker gebruikt dan de vaste webversie. Yelp groeit in Nederland fors.

Dat blijkt uit de kwartaalcijfers die het bedrijf gisterenavond publiceerde. Vergeleken met Google Maps, European Directories en andere bedrijvengidsen is Yelp nog een kleintje. Dat weerhoudt de Amerikanen er echter niet van om ieder kwartaal stevige groeicijfers te noteren.

Van alle zoekopdrachten wordt 45 procent nu al via de mobiele app gerealiseerd. En dan wordt het zoekgedrag via de reguliere website met tablets nog niet meegerekend. Mogelijk geschiedt nu al meer dan de helft van de zoekopdrachten met een mobiele drager.

Vorige week verstevigde Yelp zijn Europese marktpositie nog toen het branchegenoot Qype overnam voor negentien miljoen euro. Qype is in Nederland, en andere EU-landen, groter dan Yelp. Waar Yelp in Nederland slechts enig relevant aanbod heeft in Rotterdam en Amsterdam, biedt Qype zelfs meerdere listings in – zeg – Westerbork en Goes.

Yelps omzet steeg in het derde kwartaal met 63 procent tot 36 miljoen dollar. Het aantal recensies groeide met de helft tot 33 miljoen (wereldwijd), het aantal maandelijkse unieke gebruikers steeg met 37 procent tot 84 miljoen. De site pleegt zich te onderscheiden van andere recensiesites met een hogere geclaimde kwaliteit van de recensies.

Bedrijven beginnen Yelp ook steeds meer als belangrijk honk te erkennen. Het aantal actieve bedrijfsprofielen steeg met 82 procent tot 35.500.

Winst maakt het bedrijf met een nettoverlies van twee miljoen dollar net niet.

Foto: Matthew Ginger (cc)

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond