Deel dit artikel
-

Zweedse vinding: pratende reclamefolders en -posters

Een Zweedse universiteit ontwikkelde samen met de lokale papierbranche een nieuw, voelend soort papier. De wetenschappers hopen hiermee een nieuwe ader in de advertentiemarkt aan te boren. Het zogeheten Paper Four is een volgend voorbeeld van alternatieve interfaces om digitaal opgeslagen informatie te ontsluiten.

BBC News kreeg onder de internationale pers de primeur van het Zweedse project Paper Four, de vierde generatie papierproducten in de definitie van de lokale bosbouw- annex papierbranche. In het kader van het onderzoeksprogramma Fiber Science and Communication Network (FSCN) onderzoeken de Scandinaviërs hoe ze de computer kunnen koppelen aan papier en hoe gebruikersinteractie plaats kan vinden.

Het resultaat is een papiersoort met ingebouwde druksensoren, geprinte grafische codes en ingebouwde luidsprekers en microcomputer. Het dunne geheel is afgedekt met stevig karton en is met vingerdrukken te bedienen. De onderzoekers willen Paper Four op de markt brengen voor marketing- en reclamemakers.

Pratende reclamefolders en -posters

In eerste productdemonstraties is te zien hoe muziekuitgevers kartonnen plakaten kunnen maken die, indien betast, muziek van de aangeraakte cd afspelen. Deze nieuwe generatie 'luisterpaal' kan in muziekwinkels aan de muren worden gehangen en, na afloop van de actie, bij het oud papier worden gezet. Op dezelfde wijze kunnen toerismebureaus kaarten en folders maken van bestemmingen. De reislustige consument kan een flyer krijgen die na aanraking een gesproken reisbeschrijving geeft.

De Zweden hebben nog geen uitspraak gedaan over de productiekosten van het gecomputeriseerde papier. Wel publiceerden ze een videodemonstratie:

 

Virtuele en echte wereld als geointerface

Het Zweedse wetenschappelijke papier is een voorbeeld van een nieuw soort interface, een bedieningspaneel om digitale informatie te ontsluiten. Op dit vlak hebben zich het afgelopen jaar verscheidene opvallende initiatieven afgespeeld. De mobiele telefoon wordt tegenwoordig ingezet als bijvoorbeeld vertaalcomputer en als gids voor muziekfestivals, beurzen en andere omvangrijke gelegenheden. Apples iPhone, die op 29 juni in Amerika op de markt komt, is een voorbeeld van versmelting van aanraakschermen, telefonie en het ontsluiten van persoonlijke informatie en data die op het web opgeslagen zijn, zoals Google Maps.

Daarnaast experimenteren Nederlandse en buitenlandse bedrijven met interfaces als 3D-werelden als Second Life en Google Earth. Sinds eind april zijn, bijvoorbeeld, alle vermeldingen uit De Telefoongids op deze digitale globe te vinden. En luchtvaartmaatschappij KLM gebruikt de geografisch georiënteerde interface om zijn klanten nieuwe reisbestemmingen te laten ontdekken.

Microsoft met aanraakcomputer voor retail

Ook Microsoft deed vorige maand een duit in het zakje met het versmelten van online en offline bedrijvigheid. Microsoft introduceerde de Surface Computer, een soort salontafel waarbij het tafelblad tevens de rol vervult van aanraakscherm om een computer te bedienen. De computer is omgevingsbewust. Het apparaat 'ziet' wanneer er een telefoon, fotocamera of bankpasje op het tafelblad wordt gelegd.

Microsoft is van plan om Surface voor het einde van het jaar te slijten aan hotels, restaurants en casino's. Klanten kunnen met de vinger op de tafel aanwijzen welke gerechten, spelletjes of evenementen ze willen consumeren. Met een druk op de knop kunnen ze vervolgens betalingen verrichten of hun agenda bijwerken.

In de volgende video laat is te zien (vanaf 4:45 minuten) hoe klanten van telefoonwinkels een passend mobiel telefoonabonnement kunnen kiezen via het omvangrijke apparaat:

 

Deel dit bericht

3 Reacties

Elisabeth Jane Bertrand

Jeetje, ik heb nog net niet in Sundsvall gewoond!! In het midden van niet veel komt dan toch iets waar ik echt iets mee kan. Bijzondere vinding van die Zweden.

Erwin van Lun

Ik heb hier nog links en rechts over gelezen en begrijp het nog niet helemaal. Is dit nu gewoon papier met wat sensoren erachter? Zo ja, dan snap ik de ophef niet helemaal want dit kon toch al lang? Op andere plaatsen lees ik over printed luidsprekers? Printed? Als in een chip? Of zijn het ordinaire luidspreker boxen die zijn verwerkt in de zuilen? Op deze vragen heb ik vooralsnog geen antwoord gevonden. Anyone? Overigens aansluitend bij de andere ontwikkelingen hierboven: Inmiddels heeft Philips ook kleuren e-paper (of eInk zo je wilt) laten zien. Ik schreef hier eerder over op <a href=" http://www.mensmerk.nl/site/full/e_paper_kleur/">mensmerk</a&gt;

Manolito

Wat hier nieuw aan is, is dat het de zoveelste onzinnige vinding is, die duur en milieu verontreinigend is. Het gaat de Zweden er waarschijnlijk meer om hun papier duurder te kunnen slijten. De toegevoegde waarde aan een brochure is hoger, maar wie gaat er tientallen euro's aan een brochure besteden terwijl alles op internet staat? De sensoren, de chip en de speaker gaan echt wel geld kosten. Wellicht waren ze nog niet op de hoogte dat er een fenomeen internet bestaat, waar al deze technologische hoogstandjes al in verwerkt zijn, en waar je per klant slechts een paar cent kwijt bent. Vraag je het mij, dan vind ik dat studenten hun tijd vooral in dit soort onzinnigheden moeten steken zonder er van te voren over na te denken of er een markt voor is. Vast een paar chique bedrijven die hun klanten zo'n brochure willen geven maar dan hebben we het niet over de brochures die reisbureaus sturen… tenminste niet die een lage marge hebben en dan nog te bedenken dat er al lang touch screens zijn die tourismebureaus kunnen neer zetten voor hun bezoekers. Manolito http://www.efaq.nl

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond