-

Nederland: 14 procent doet aan adblocking

Adblocking, het bezorgt bijna alle spelers in het ecosysteem van digitale media flinke kopzorgen. Zeker nu iOS 9 het ook op smartphones mogelijk heeft gemaakt om het zien van online reclame te blokken voor wie dat maar wil. Maar wie wil dat precies? En hoe vaak wordt er eigenlijk aan adblocking gedaan?

Het onderzoek The State of Ad Blocking 2015 van comScore en Sourcepoint geeft antwoord. Ook wat de Nederlandse cijfers betreft. Zo blijken de adblocking rates sterk te verschillen per land en doelgroep.

Nederland in middenmoot

In Amerika en het Verenigd Koninkrijk doet een op de tien internetgebruikers aan adblocking. Maar in Frankrijk (27 procent) en Duitsland (24 procent) gaat het maar liefst om een kwart van alle internetgebruikers. De reden? Een verschil in aanwezigheid van zorgen om online privacy. Nederland houdt met 14 procent een mooi midden.

plaatje comScore

Jongeren adblocken het meest

Vooral jongeren laten een afkeer in online ads zien. De 18- tot 24-jarigen zijn van alle leeftijdsgroepen het sterkst geneigd adblocking software in te zetten. Ongeacht het thuisland.

In Frankrijk weert men vooral de ads in contentcategorieën als sport, nieuws en social media. In Duitsland zijn ze fanatiek in de categorieën lifestyle, games en finance. En in Nederland? Hier worden de meest adblocks aangezet voor nieuwssites.

plaatje comScore2

Nieuwe adblockers groeien snel

De meest populaire adblocker is Eyeo’s Adblock Plus, met een marktaandeel van maar liefst 51 procent. Maar ook nieuwe aanbieders als uBlock en Adguard groeien sterk, met meer dan een miljoen dagelijkse actieve gebruikers in minder dan een jaar tijd.

Mobiele adblocking  nog in kinderschoenen

Mobiele adblocking staat in Europa en Noord-Amerika nog in de kinderschoenen. Maar de introductie van contentblocking in iOS 9 zal daar de komende maanden en jaren zeker verandering in brengen. Vooralsnog is mobiele adblocking nog vooral aanwezig in India (9 procent) en China (7,9 procent). Terwijl in Nederland het percentage op 0,1 procent ligt.

plaatje comScore3

Het volledige onderzoek The State of Ad Blocking 2015 van comScore en Sourcepoint kan hier gedownload worden.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond