-

Onderzoek: content net zo essentieel als water

Content is voor business wat water is voor leven: hét element voor gezondheid en groei. Marketeers zijn het daar wereldwijd 100 procent over eens, zo blijkt uit onderzoek. Maar content effectief inzetten? Dat blijft een uitdaging voor ze.

Uit het onderzoek Content: The H2O of Marketing van Accenture blijkt dat 73 procent van de ondervraagde organisaties meer dan 50 miljoen dollar uitgeeft aan content management. Maar slechts 45 procent van hen is er zeker van dat de investeringen in digitale content leiden tot het behalen van hun organisatiedoelen.

Plaatje Accenture7Digitale content groeit hard

Hoe dat komt? Onder andere door content overload. Digitale content groeit hard. Zo hard zelfs dat het digitale universum elke twee jaar verdubbelt in omvang. En tegen 2020 zal die omvang maar liefst 44 biljoen gigabytes bereiken.

81 procent van de ondervraagde professionals zegt dat hun bedrijf flink wat content produceert. En 92 procent geeft aan dat deze productie meer is dan twee jaar geleden. Nog eens 90 procent verwacht bovendien dat dit de komende twee jaar opnieuw toe zal nemen. 50 procent van de ondervraagde professionals zegt dan ook dat ze meer content creëren dan ze effectief kunnen managen.

Maar de attentiespanne van consumenten nam de laatste tien jaar juist sterk af. Van twaalf minuten naar slechts vijf minuten. Puur door de volume en snelheid van digitale content die dagelijks op ze afkomt.

Plaatje Accenture4

Top drie redenen waarom content moeilijk is

Waarom content zo’n uitdaging is voor bedrijven? Een gebrek aan goed opgeleid personeel, gevolgd door een tekort aan technologie en ten slotte algehele procesproblemen. 40 procent geeft daarnaast aan integratie tussen de verschillende business units te missen.

Ook de doelen van digital assets zijn vaak onduidelijk, aldus een op de vijf marketeers. En 78 procent van marketeers heeft behoefte aan betere afstemming met IT, aldus het onderzoek.

Plaatje Accenture5

Effect vooral operationeel gemeten

Of content effectief is, wordt op sterk uiteenlopende manieren gemeten. Maar de focus ligt daarbij meestal op operationele statistieken in plaats van klantgerichte metingen. Zo meet slechts 16 procent de effectiviteit met customer lifetime value. Operationele kosten (35 procent), verkoopkosten (34 procent) en sales cycle time (32 procent) eindigen allemaal hoger.

En de oplossing? Die hangt af van sterk uiteenlopende succesfactoren, aldus de ondervraagde professionals. Van talent tot organisatie en van technologie tot proces. Duidelijk is in ieder geval dat content een bedrijfsbrede issue is. Niet alleen voor marketing of IT.

Plaatje Accenture6

Het volledige onderzoek Content: The H2O of Marketing van Accenture is hier te downloaden.

Een infographic van de resultaten vind je hier.

Deel dit bericht

1 Reactie

Arnoud van Gemeren

De voorlopers hebben een beeld van hoe content in hun bedrijfsstrategie past, maar ook bij hen ontbreekt het vaak aan een goed proces. Productie van content wordt er vaak ‘even bij’ gedaan en krijgt te weinig prioriteit.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond