Deel dit artikel
-

ABN AMRO: Meer deelplatformen nodig en abo’s op producten

ABN AMRO bepleit in een nieuw adviesrapport dat er meer online deelplatformen in Nederland moeten komen waarop eigenaren hun spullen uitlenen aan anderen, al dan niet tegen betaling. Daarnaast moet het doodgewoon worden dat we abonnementen op gebruik van spullen gaan nemen in plaats van ze te kopen, zelfs als het om – zeg – kleding gaat.

Dat advies komt niet voort uit een poging om modern te doen, maar is bittere noodzaak om Nederland in 2050 een volledig circulaire economie te laten worden. Particulieren en bedrijven moeten langer met hun spullen gaan doen en die moeten zo goed gefabriceerd worden dat ze langer en intensiever gebruikt kunnen worden.

Ondemandplatformen als Snappcar, Deliveroo en Helpling bieden dit soort diensten al, maar daar gaat niet om producten maar om diensten. Sites als Huren.nl of Zoef.com daarentegen draaien wel op het loskoppelen van bezit en gebruik, want ze bemiddelen in verhuur. De producteigenaar is meestal een bedrijf, maar in de toekomst zouden er net zo goed meer Peerby-achtige marktplaatsen kunnen komen voor particuliere eigenaren die verhuren.

De bank vult aan: “Retailers kunnen een belangrijke rol spelen in de transitie naar een modulaire en circulaire productie van bijvoorbeeld kleding, elektronica, doe-het-zelf producten en meubilair. Bijvoorbeeld door producten langer mee te laten gaan, te verhuren of als dienst aan te bieden. Hiermee kan verspilling worden tegengegaan. Zo worden in Nederland jaarlijks maar liefst 1,2 miljoen nieuwe kledingstukken vernietigd. Van alle afgedankte kleding belandt 15 procent in kledingcontainers”

“Als bedrijven producten via deelplatforms tegen een aantrekkelijke prijs aanbieden, kunnen spullen kortstondig worden uitgeleend. Nieuwe spullen hoeven dan niet te worden gekocht door de consument. Daarnaast kunnen product-dienstsystemen een bijdrage leveren aan een langere en meer efficiënte levensduur. Zo kan een product op basis van een abonnement langdurig worden gebruikt zonder dat de gebruiker eigenaar wordt. De retailer is verantwoordelijk voor het onderhoud. Dit betekent dat retailers een langdurige relatie met klanten aangaan in plaats van een kortstondige relatie gebaseerd op verkoop.”

Deze visie vloeit voort uit ABN AMRO’s duurzaamheidsambitie om in 2020 in alle sectoren vanuit minimaal honderd deals één miljard euro aan circulaire bedrijfsmiddelen te hebben gefinancierd waarmee één miljoen ton CO2-uitstoot wordt bespaard.

Foto: prayitno (cc)

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond