Deel dit artikel
-

‘Digital Airport Programme’ kost Schiphol 13 miljoen

Investeringen in IT en digitalisering kosten Schiphol Group in 2017 dertien miljoen euro.

Daarnaast stegen ook de personeelskosten van de luchthavengroep met 28 miljoen euro, mede maar niet alleen door het aanstellen van extra mensen voor het ‘Digital Airport Programme’. Dat is af te leiden uit de jaarcijfers die Schiphol Group vanochtend publiceerde.

Over de details van het digitaliseringsprogramma zegt de leiding in het jaarverslag verder bijster weinig. Niets eigenlijk. In algemene termen gaat het om het digitaliseren en personaliseren van de bezoekers- en reizigerservaring. Een van de concrete resultaten daarvan is het verschijnen van een API-platform waarop de luchthaven niet-kritische bedrijfsgegevens met ontwikkelaars deelt die daar nieuwe apps van maken, bijvoorbeeld voor luchtvaartmaatschappijen en reisaanbieders. Ook de vernieuwde eigen app, met bijvoorbeeld reis- en route-informatie, valt daaronder.

Onder de IT-investeringen vallen ook de uitgaven aan cybersecurity.

De totale bedrijfslasten van Schiphol Group stegen in 2017 met 105 miljoen euro, oftewel 9,8 procent. De netto-omzet is gestegen met 35 miljoen euro (+2,4%) naar 1.458 miljoen euro. Tien procent van de omzet (123 miljoen euro) komt uit parkeergelden (+6,5%), 1,2 procent uit reclame-inkomsten (ongewijzigd).

Met ingang van 1 februari jongstleden is Henk Jan Gerzee de nieuwe Chief Digital Officer (CDO) van Schiphol Group. Hij gaat zich bezighouden met de verdere digitale transformatie en technologische innovatie van de luchthaven. Gerzee volgt Roy Scheerder op die de functie op interimbasis vervulde.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond