Deel dit artikel
-

Yahoo-integratie geeft Microsofts reclame-omzet impuls

De reclame-inkomsten van Microsoft dalen niet meer nu Bing de technologieleverancier is van Yahoo’s zoek- en reclamedienst.

Dat blijkt uit de financiële cijfers die Microsoft gisterenavond presenteerde over het vierde kwartaal van 2010.

Voor het eerst toont de reclame-omzet een stijgende lijn. De verkoop van advertentiediensten via de eigen zoekmachine Bing en via Yahoo groeide met 23 procent ten opzichte van vorig jaar. Het verkooptotaal van de divisie Online Services, waar alle online diensten behalve Live onder vallen, steeg tot 690 miljoen dollar.

In de laatste drie maanden van 2010 rondde Microsoft de integratie van zijn zoek- en reclamedienst bij Yahoo af. Internetgebruikers die op Yahoo in Amerika en Canada zoeken krijgen sinds kort redactionele en commerciële resultaten geleverd met behulp van Microsofts Bing-technologie. In de komende maanden komen daar ook Mexico, Brazilië en Australië bij.

Tijdens de toelichting op de cijfers zei Microsofts Bill Koefoed: “Het marktaandeel van Bing is 12 procent en de omzet uit zoekmachinereclame steeg bij ons sneller dan bij de marktleider”, Google. “Afgelopen kwartaal kondigden we ook een uitbreiding van onze samenwerking met Facebook aan. Bing helpt de gebruikers daar om profielen te doorzoeken, inclusief de Likes van vrienden van die gebruikers.

We hebben twee doelen met Bing: ten eerste het marktaandeel te vergroten en, ten tweede, de waarde per zoekopdracht te vergroten. De integratie met Yahoo is voor dat tweede component natuurlijk van belang”.

Microsoft is sinds 2007 aandeelhouder in Facebook en stak in 2007 240 miljoen dollar in bedrijf waarvan de waarde nu op ongeveer 50 miljard wordt geschat.

Over de resultaten van de inspanningen met Windows Phone zegt Microsoft: “Telefoonfabrikanten kochten 2 miljoen licenties en er hebben zich 24.000 ontwikkelaars geregistreerd. Windows Phone is operationeel bij 60 mobiele aanbieders in 30 landen”.

Van de Kinect, de (gehackte) bewegingsdetector voor Xbox-spelcomputers gingen er 8 miljoen over de toonbank. De omzet van de divisie Entertainment & Devices steeg met 55 procent tot 3,7 miljard dollar. Dat is een kleine 20 procent van de concernomzet.

De omzet van het softwarebedrijf steeg eind 2010 met 15 procent tot 20 miljard dollar. Het bedrijfsresultaat nam met 20 procent toe tot 8,2 miljard dollar.

Foto: Yahoo (cc)

 

Deel dit bericht

1 Reacties

Frank

Mooie cijfers hoor! 🙂

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond