-

Pakkie vereenvoudigt aan- en verkoop van tweedehands spullen

De recensies zijn lovend. Iemand prijst het ontbreken van gedoe met adressen en bankrekeningnummers, een ander noemt het een soort Tikkie voor Marktplaats. Pakkie ging begin 2018 van start en wordt inmiddels gebruikt op Marktplaats, Koopplein, Tweedehands.net, diverse veilingsites, Facebook en Instagram.

Medeoprichter Boris Schellekens: “Wij combineren zowel betalen via een derdenrekening met verzenden vanuit 5.500 aangesloten pakketpunten direct vanuit de app, met één linkje. Veilig en makkelijk.”

Wat is Pakkie– wat kan het, wat doet het?
“Een eenvoudige betaal- en bezorgdienst voor tweedehandsspullen, die zowel kopers als verkopers op platforms zoals Marktplaats zekerheid biedt. Het is ongemakkelijk om geld over te maken naar een onbekende en af te wachten tot je product binnen is. Geheel terecht overigens: jaarlijks wordt zo’n half miljoen mensen opgelicht in de online-tweedehandsmarkt.”

Waarin zit de zekerheid?
“Met Pakkie kun je als verkoper het pakket met een gerust hart opsturen. Je krijgt namelijk jouw verzendlabel direct nadat de koper heeft betaald via Pakkie. Hierdoor weet je zeker dat de koper serieus is. Pas na de bezorging van het pakket wordt de verkoper uitbetaald. Daarnaast heb je na het moment van bezorging nog twee dagen de tijd om aan te geven of de verzending goed is gegaan.”

Waarom ben je ermee begonnen? En hoe is het ontstaan?
“Uit frustratie dat je anno 2018 je tweedehandsaankopen niet op een snelle of soepele standaardmanier kunt laten bezorgen. Kopers van tweedehandsspullen leggen gemiddeld zeventig kilometer af om hun aankopen op te halen terwijl verzenden een veel makkelijkere, goedkopere en vooral ook duurzamere oplossing is.”

Wanneer wist je dat Pakkie levensvatbaar was?
“Toen bleek dat de retentie ontzettend goed is. Dat was de bevestiging dat we met een dienst bezig zijn die mensen echt willen gebruiken. 80 procent van onze gebruikers koopt of verkoopt binnen twee maanden weer iets met Pakkie. Dat is in mijn optiek de gouden maatstaf voor succes. Je moet zeker in het begin continu in de weer zijn met je gebruikers en ambassadeurs.”

Hoe kijk je aan tegen ‘Gelijk oversteken’, de dienst die Marktplaats momenteel aanbiedt?
“Het is een dienst die deels vergelijkbaar is met Pakkie. Naast een veilige betaling, maken wij ook het verzendgedeelte mogelijk door een directe koppeling met DHL & PostNL. Daardoor rekenen wij slechts de prijs van het verzendlabel, en zij met een percentage van het aankoopbedrag. Dat kan aardig oplopen als je een aankoop van een paar honderd euro doet.”

Wat is je verdienmodel?
“Wij krijgen een kleine marge van de vervoerder. Voor een consument heeft een Pakkie daardoor dezelfde prijs als in de winkel van de vervoerder, 5,75 euro voor normale verzending. Ook berekenen we geen servicekosten.” 

Wat verwacht je van je deelname aan de AIA18? Waarom besloot je je in te schrijven?
“Meer naamsbekendheid en media-aandacht. Het is ons doel een veilig en vertrouwd merk te zijn, puur voor het betalen en bezorgen van tweedehandsspullen. In een eerdere fase wilden we alles in de tweedehandsmarkt veranderen en was Pakkie slechts een deel daarvan. Nu we ons gespecialiseerd hebben, vinden we de tijd rijp om mee te doen aan de AIA.”

Wat zijn nu uitdagingen, waar loop je tegenaan?
“Pakkie is sinds eind januari live. We hebben nu tientallen Pakkies per dag verzonden en dit aantal groeit gestaag. Daarbij helpt dat we actief nagaan waarom mensen Pakkie-links uiteindelijk niet gebruiken. Het is een uitdaging om de juiste groeistrategie te bepalen uit de vele mogelijkheden die we hebben: een socialmediacampagne, retargeting en onze Instagram-influencers.”

Wat voor trends zie je in de markt van Pakkie de komende jaren?
“De toenemende populariteit van Instagram, zowel in algemeen gebruik als in de inzet als commercieel kanaal. Een op de vijf jongvolwassenen in Nederland heeft al iets aangeschaft op Instagram, vaak een impulsaankoop. Ik zie dat het niet zozeer de grote webshops zoals Zara en Coolblue zijn die een goedlopend kanaal hebben, maar juist de ruim veertigduizend eenpitters die eigen kleding, vintage- en zelfgemaakte producten verkopen. Pakkie heeft voor Instagram daarom een rechtstreekse plug-in via de messenger, vergelijkbaar met wat we bij Facebook doen.”

Wat is jouw gouden tip voor ondernemers?
“Luister naar je gebruikers, en daag jezelf uit om wekelijks in contact te zijn met je gebruikers. Doe de klantenservice zelf. Als het te veel begint te worden, vooral in de eerste fase, blijf het dan een dag in de week doen om je te laten inspireren door nieuwe ideeën van je gebruikers.”

*) Pakkie neemt deel aan de Accenture Innovation Awards 2018 in de thema’s Mobility en Finance.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond