-

Brenger wil bezorgproblemen van grote artikelen oplossen

Een bank, kast, fiets of ander groot item versturen? Laat de aanhanger en huurbus maar in de garage. Derk van der Have en Wisse Koedam bedachten Brenger, een nieuwe snelle bezorgservice. Derk: “Het is een platform dat gebruikmaakt van koeriers die toch al die kant op rijden. Ze halen het op en brengen het naar je toe door heel Nederland en Vlaanderen.” Brenger is inmiddels partner van Marktplaats, Troostwijk, Onlineveilingmeester, Koopplein en meer dan honderd meubelzaken.

Wat is Brenger– wat kan het, wat doet het?
“Wij maken het versturen van grote spullen goedkoop, makkelijk en duurzaam. Via het Brenger-platform verstuur je grote spullen zoals meubels, waarbij we koeriers inzetten die toch al richting het gewenste afleveradres gaan. Bijvoorbeeld als je een bankstel op Marktplaats of een veiling hebt gekocht of als je die zware marmeren tafel naar familie aan de andere kant van Nederland moet vervoeren.”

Welk probleem los je op?
“Iedereen heeft weleens zelf of voor iemand anders een groot, onhandig item vervoerd. Dan heb je doorgaans twee opties: een bestelbus huren en het zelf doen, of een dure koerier inschakelen die speciaal voor jou op en neer rijdt. Dat is niet meer nodig. Brenger koppelt jouw transportverzoek aan onbenutte ruimte in bestelbussen van ‘brengers’, ofwel koeriers die toch al die kant op rijden. We zijn online sinds oktober 2016 en tellen inmiddels 14.000 gebruikers, die onze service gemiddeld een 8,8 geven.”

Waarom ben je ermee begonnen? En hoe is het ontstaan?
“Wisse kwam op het idee toen zijn schoonmoeder haar telefoon vergat in Doetinchem. Beiden hadden geen tijd om ‘m op te halen – en het zou ook een buitengewoon inefficiënte rit geweest zijn. Wisse speurde naar iemand die van plan was om naar de regio Utrecht te rijden, maar een geschikte app of website bleek niet te bestaan. Dat was de aanzet tot Brenger. Onderzoek leerde dat het een interessante markt is. Niet per se voor vergeten voorwerpen, die moeten snel terug naar de eigenaar. Maar wel om haal- en brengafspraken te plannen voor meubels en andere grote spullen.”

Wanneer wist je dat Brenger levensvatbaar was?
“We liepen al eerder rond met het idee om een bedrijf te beginnen. Als dat concreet wordt, is dat best spannend. De eerste opdracht waarbij mensen elkaar vanzelf vonden en afspraken maakten, gaf mij veel vertrouwen in Brenger. Hetzelfde geldt voor de eerste marketinguitgaven waar allemaal opdrachten uit voortkwamen. Tot slot sterkt de samenwerking met grote partijen als Marktplaats en veilinghuis Troostwijk mij in de gedachte dat we een vitaal concept te pakken hebben. Zij bieden onze service graag aan hun klanten.”

Wat zijn nu uitdagingen, waar loop je tegenaan?
“Dat we snel groeien en dat de ervaring van klanten heel positief is. De uitdaging is om het platform verder op te schalen en tegelijkertijd dezelfde kwaliteit te blijven bieden. Daarvoor moeten klanten makkelijk en snel transporten kunnen regelen op ons platform, en brengers zich eenvoudig en zorgeloos aan kunnen melden.”

Wat voor trends zie je in de markt van Brenger de komende jaren?
“Dat mensen méér online kopen, ook tweedehands spullen. Wij zien dat onze gebruikers ons graag inzetten voor bijvoorbeeld hun Marktplaats-aankopen en dat ze minder urgentie voelen om er zelf heen te gaan. Ze willen ontzorgd worden én hebben steeds meer vertrouwen in platforms en technologische oplossingen.”

Wat levert Brenger nu momenteel op voor een gebruiker?
“Gemak. Met Brenger is het zo geregeld. Je plaatst een opdracht, brengers bieden zich aan, je kiest er een, je betaalt via iDEAL en je bevestigt de ontvangst van je spullen. Dat is het. Iemand die een bureau van Amsterdam naar Rotterdam wilde vervoeren, betaalde 59 euro met Brenger. Anders had het 130 euro aan benzine en een huurbus gekost, plus drie uur van haar vrije tijd. Overigens kun je je spullen onderweg tegen schade verzekeren tot vijfhonderd euro, standaard zijn ze verzekerd tot honderd euro.”

Wat verwacht je van je deelname aan de AIA18? Waarom besloot je je in te schrijven?
“Natuurlijk hopen we te winnen. Daarnaast kijken we ernaar uit om in contact te komen met andere start-ups die in een vergelijkbare fase zitten. Ook willen we potentiële partners ontmoeten, technologische kennis opdoen en bekendheid te vergaren.”

Wat is jouw gouden tip voor ondernemers?
“Ik denk dat twee dingen heel belangrijk zijn. Het is cruciaal om je idee zo simpel mogelijk te houden en direct te testen. Het blijkt toch altijd anders te zijn dan je dacht hoe het zou zijn. Daarnaast moet je leergierig zijn, met veel mensen praten en er vervolgens iets mee doen. Het gaat er uiteindelijk om wie een idee het beste uitvoert.”

Brenger neemt deel aan de Accenture Innovation Awards 2018 in het thema Mobility.

Dit bericht is 62 keer gedeeld

2 Reacties

bert

Zie niet helemaal voordeel boven post. Ook daar kan met max 2m lang en max 30kg heel veel, en dat is een stuk goedkoper, helemaal op EU niveau.

harry

Op zich geen gek idee, maar ik ben benieuwd hoe zij hun eigen postie zien als zelfrijdende auto’s en (bestel)bussen de bezorgmarkt de komende jaren zullen disrupten. Transportkosten zullen relatief verder afnemen en ik vraag me af of hun unique selling point van lagere kosten, ten opzichte van postNL e.d,. dan nog stand houdt. Er zal waarschijnlijk wel een kleine niche overblijven voor service gericht op mensen die graag hulp willen bij het optillen en wellicht monteren van zware of complexe meubels, en die dus echt een fysiek persoon nodig hebben. Dit lijkt me echter een minder lucratieve markt (qua schaal en marges). Ik hoop toch dat ze uiteindelijk een plekje kunnen veroveren, gun ze het beste

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond