MKB’ers: Twitter bespaart ons duizendjes aan marketing

Eenderde van de kleinzakelijke twitteraars bespaart via de chatdienst tot duizenden euro’s aan kosten voor marketing en vacatures. Grotere bedrijven mijden het digitale gekwetter voorlopig nog het liefst.
De Engelse mobiele operator O2 rekende uit dat er zo’n 700.000 kleinzakelijke twitteraars zijn. Het bedrijf ondervroeg een deel van hen over hun communicatiegedrag en constateerde dat dat verandert.
Zestien procent van de ondervraagden zegt afgelopen jaar meer dan 5.000 pond te hebben bespaard vanwege Twitter. Meldingen, oproepen of klantondersteuning gaan in 140 tekens gericht het persoonlijke of zakelijke netwerk van de ondernemer in. Eenderde van de O2-respondenten zegt zeker 1.000 pond te hebben bespaard.
Uit een vergelijkbaar onderzoek van een telecomdochter van Virgin Media in Engeland blijkt dat 80 procent van de grote IT- en technologiebedrijven Twitter mijdt. Het personeel heeft geen accounts en geen belangstelling.
In Nederland is een vergelijkbaar patroon zichtbaar. Uit het Social Media Monitor-onderzoek van Media Embassy bleek dat slechts 14 van de 100 grootste Nederlandse bedrijven actief is met Twitter, Hyves, een weblog of LinkedIn. De onderzoekers onderzochten de ‘sociale vaardigheid’ van de bedrijven met de grootste mediabudgetten. Ze constateerden dat het merendeel zich niet laat kennen.
De best scorende organisatie was 3FM, dat op een schaal van 41,3 punten haalde op een schaal van 100. Nummer 9 bijvoorbeeld, Vodafone, scoorde 21,2 punten.
Gisteren bevestigde Twitter-oprichter Biz Stone (spreker op Emerce Eday 2007) dat zijn bedrijf geld gaat vragen aan veeleisende twitteraars. Welke betaalde diensten er komen, houdt Stone nog voor zich. Hij suggereert analytics en leads te kunnen leveren als toevoeging op de basisaccounts, die voor particulieren en bedrijven gratis blijven.
Eerder deze week ontvouwde Twitter welke posities op zijn site beschikbaar zijn voor exploitatie. Vooralsnog verdient het bedrijf nog geen dollarcent en teert het op de oorlogskas van 55 miljoen dollar durfkapitaal.
Emerce-lezers lieten zich begrijpend maar niet per definitie positief uit op de komende commerciële verandering bij de openbare chatdienst.
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond