Deel dit artikel
-

‘Effect contentmarketing wordt nauwelijks gemeten’

Hoewel een grote meerderheid van de Nederlandse b2b-marketeers vindt dat contentmarketing werkt voor zijn of haar organisatie, hanteert ruim 70 procent geen rendementsdoelstellingen. Ook zegt 41 procent niet over een contentstrategie te beschikken, terwijl ze die wel van cruciaal belang te vinden voor het welslagen van contentmarketing. Dat blijkt uit onderzoek van &content, het contentmarketingbureau van MT MediaGroep onder 304 b2b-marketeers in Nederlandse organisaties.

Het goede nieuws: Voor 86 procent van de respondenten werkt contentmarketing goed tot heel goed. Voor slechts 14 procent werkt deze strategie niet goed.

Veel respondenten werken met de ‘usual suspects’ als het op content aankomt: nieuwsbrieven, artikelen en persberichten zijn veelgebruikte contentvormen.

De top 5 minst gebruikte contentvormen lijken gemiste kansen. Een boek of een prikkelende podcast-serie. Dit soort zwaardere typen content vraagt meer tijd en energie dan een artikel, maar het voordeel is dat nog niet veel bedrijven gebruik maken van dit soort kwaliteitscontent.

Een eigen website wordt het meest gebruikt en tevens als meest effectief genoemd om content op te delen. Op deze plek komt immers alle content samen.

In 2019 werd in totaal 41 procent van het complete marketingbudget besteed aan contentmarketing. Een derde van de respondenten geeft aan dat zij voor 2020 een hoger budget hebben.

Naamsbekendheid (71 procent) is het belangrijkste doel waarvoor contentmarketing wordt ingezet, gevolgd door leadgeneratie (66 procent), merkbeleving (51 procent), thought leadership (50 procent) en conversie (48 procent).

Grootste uitdagingen voor marketeers zijn volgens het onderzoek het uitwerken van een business case, het creeen van een werkende contentstrategie en het generen van geschikte leads.

Foto Pixabay

Deel dit bericht

6 Reacties

Christa w - Fancy photobooth

Interessant artikel. Hoe kunnen we het effect van content marketing wel meten?

Robert Hoebe - Blauwe Monsters

Een aangepast dashboard maken in Analytics of Data Studio, met daarin de juiste metrics, brengt je een heel stuk op weg. Het meeste is goed in te stellen via Google Tag Manager en Analytics zelf.

Standaard metrics zijn bijvoorbeeld time on page, sessieduur, bounce- en uitstaprates, clicks naar andere artikelen en page scroll thresholds.

Doelen waar wij meestal op sturen met content zijn: nieuwsbrief inschrijvingen, shares, whitepaper downloads, clicks naar cases / klantverhalen of diensten / producten.

Wanneer je een stuk content extern deelt (bijvoorbeeld via de nieuwsbrief, of als guest post) is een UTM campaign aanmaken goed om bron en medium inzichtelijker te maken.

Maar ook het aantal branded mentions en natuurlijk wanneer er naar een stuk content wordt gelinkt zijn handige zaken om bij te houden.

Jhon van der Ceelen - Mindshare

Goede input Robert. Vul deze graag aan dat het noodzakelijk is om vooraf te bepalen welke rol content moet spelen, in welk onderdeel van je consumer/customer/campaign journey (ja deze zijn verschillend). Definieer vervolgens in die onderdelen welke KPI de content moet realiseren en naar welke metrics je wil om te kunnen sturen. Van deze laatste somt Robert er al een aantal op.

Kijk eens bij IAB op de website met specials over content en heel recent het ROAS Handboek dat samen met bvA is opgesteld.

Valeri Potchekailov

Via StoryChief.io kan je op een zeer overzichtelijke manier multichannel content performance meten zonder enige technische kennis.

Aimée Verburgt

Het volledige onderzoeksrapport kun je hier downloaden:
https://contenthub.encontent.nl/report-contentmarketing-in-beeld-2020

Bart Kleijn - MediaTest

Interessant artikel! En ook wat wij als onderzoeksbureau vaak tegenkomen: een gemis aan strategie, harde doelstellingen en meetbare KPI’s. Maar het kan wél. Onlangs nog mocht ik samen met Taco Rijssemus van IDTV en case presenteren op het Branded Content Event als voorbeeld van hoe het wel kan. Een campagne van de RET met heldere KPI’s. En dus konden we het effect klip en klaar vaststellen!

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond