In de digitale wereld neemt de hoeveelheid onlinebestellingen toe, net als de winkelleegstand. Wat is dan nog de waarde van de fysieke winkel? Dat vroegen we Cor Korteweg, retailadviseur. Hij gelooft in het nut van de stenen shop. De functie ervan moet wel veranderen wil deze nog waarde hebben.

Volgens Korteweg is de rol van winkels significant veranderd. “Waar het eerst vanzelfsprekend was dat je als klant naar winkels ging, is dat nu niet meer zo. De belangrijkste oorzaak is de transitie naar een omnichannel-wereld. Het grootste verschil nu is dat de klant aan het roer staat, 24 uur per dag en zeven dagen per week. Klanten bepalen waar, wanneer, bij wie en hoe ze kopen. Deze grote verandering heeft impact op fysieke retail, hoe je winkels inricht en gebruikt. Als je het bij het oude laat, gaat het niet meer werken.”Ondanks de grote invloed van online op het koopgedrag, is Korteweg ervan overtuigd dat fysieke winkels altijd zullen blijven bestaan. “Ik vind winkels de meest interessante plek”, begint Korteweg zijn pleidooi voor de stenen shop, “omdat hier het overgrote deel van de klanten het merk kan ontmoeten.” Korteweg ziet de winkel als de plek waar de retailer een vertrouwensrelatie moet aangaan met zijn klanten. Het ontwikkelen van vertrouwen en het aangaan van een hechte verbinding dient te leiden tot een memorabele ervaring.”