Startup Tecán: tequila renaissance van een Nederlandse startup met een gedurfde visie
Nederlandse tequila? Ja hoor, het kan, bewijst de succesvolle startup Tecán Tequila. Over het hoe en waarom een gesprek met oprichter Ruben Camphuijsen.
Drie jaar geleden besloot Ruben Camphuijsen zijn passie voor premium tequila te volgen door samen met twee vrienden (Taco Karthaus en Dale Wesdorp) Tecán op te richten. Dit met als doel Nederland te veroveren met unieke flesdesigns en kwalitatieve reposado tequila.
Kun je wat meer vertellen over wie je bent en wat heb je hiervoor gedaan? En hoe Tecán begon?
“Na mijn master in Delft te hebben afgerond, ben ik aan de slag gegaan bij Deloitte Financial Advisory. Daar focuste ik me op veelal strategisch en financiële vraagstukken in veel verschillende industrieën. Gedurende deze tijd heb ik me dan ook breed kunnen onderleggen, wat me uiteindelijk heeft geholpen Tecán op te zetten.”
Toch is de stap van Deloitte naar tequila niet meteen heel voor de hand liggend…
“Klopt. Na een kleine vijf jaar bij Deloitte gezeten te hebben, begon ik met het idee te spelen om een eigen tequilamerk te lanceren. Naast zelf groot fan te zijn van premium tequila, zag ik ook dat het wereldwijd hard aan het stijgen was in populariteit. Zeker in Amerika, waar ik vaker was. Het verbaasde me hoe tequila daar in alle vormen door bijna iedereen werd gewaardeerd, terwijl de Nederlanders nog vaak bang werden als ze alleen al het woord tequila hoorden.”
Zag je nog meer verschillen?
“Het grote verschil zat hem ook in de kwaliteit die men in Amerika en in Nederland kende. Het leek mij daarom een erg mooie uitdaging om kwaliteitstequila naar Nederland te brengen en de conservatieve Hollander te overtuigen.”
Hoe hielp je ervaring bij Deloitte daarbij?
“Door mijn tijd bij Deloitte was ik behoorlijk ervaren in het opzetten van een strategisch en haalbaar plan. Een belangrijk onderdeel in het lanceren van Tecán was dat ik dit avontuur ben aangegaan met twee vrienden. Hoewel wij qua mentaliteit en drive wel sterk op elkaar lijken, hebben we alle drie ook heel andere vriendengroepen en kennissen, waardoor we (bijna) alles dekken: van de donkerste hoekjes uit de nachtclub tot de hoogste ivoren torens. Op deze manier geloofden we dat we met een relatief heel klein marketingbudget, toch het balletje konden gaan laten rollen. Daarnaast is er natuurlijk niks mooier dan dit avontuur, waarbij je letterlijk plezier brengt, met je vrienden te mogen delen.”

Dino Wesdorp, Ruben Camphuijsen, Dale Wesdorp, Taco Karthaus.
En wat maakt het ernaar dat je met Tecán de markt denkt te kunnen overnemen? Wat onderscheid je?
“We onderscheiden ons op meerdere manieren. Allereerst hebben we geprobeerd een fles te ontwerpen die in look-&-feel compleet anders is dan iemand bij een tequilamerk zou denken. Geen hoedjes, schedels of andere afleiding, maar een sexy en premium ogende fles, die mensen écht moet aanspreken, zodra ze de fles voor het eerst zien.”
En vervolgens de inhoud?
“Vervolgens, als ze het dan proeven, proberen wij zo’n andere smaakervaring te geven, dat ze meteen verkocht zijn en nooit meer bang zijn voor tequila. Om deze reden zijn wij ook gelanceerd met een reposado en niet een blanco, zoals gebruikelijk gedaan wordt. Onze reposado laten we een heel lange tijd rijpen (8 maanden), waardoor deze heel zacht en smaakvol wordt. Dit is zo’n andere ervaring dan de gemiddelde Nederlander kent, dat we snel fans hebben gecreëerd.”
Dat was dus een bewuste keuze, maar het is niet de gebruikelijke eerste stap. Hoe zit dat?
“Zoals gezegd, was het voor de tequilawereld best wel raar om met een reposado te beginnen, maar wij proberen alles te doen vanuit eigen overtuiging en ons niet zo veel te laten leiden door wat andere partijen denken of doen. Een essentieel onderdeel is hierbij onze core brand value: Bacán. (tequila + bacán = Tecán). Bacán is een term die gebruikt wordt in sommige Zuid-Amerikaanse landen voor iemand die gekarakteriseerd wordt door flair, zelfvertrouwen, en waardoor de energie in een ruimte stijgt. Deze core value proberen we ook in al onze plannen (marketing, partnerships, etc.) naar voren te laten komen.”
Hoe staan jullie er nu voor?
“Het gaat hartstikke goed. Ik denk dat we in Amsterdam wel kunnen claimen dat we een van de, dan wel hét populairste merk zijn. We halen in Amsterdam ook al dezelfde of grotere verkoopvolumes als de grote bestaande merken. Daarnaast zijn we bij meerdere groothandels het hardst groeiende tequilamerk dat ze hebben. Dat is natuurlijk iets waar we supertrots op zijn en hard voor werken.”
Maar goed, Nederland is natuurlijk groter dan Amsterdam?
“Als we breder naar de Randstad kijken is er wel nog een flinke groei mogelijk. Je merkt echter dat er in Amsterdam al sneller een vraag was naar premium tequila, hetgeen nu meer en meer in andere steden ook begint te komen. Dus daar loopt onze verkoop ook wat achter, maar wel iets waar we mooie groeimogelijkheden zien. Daarnaast staan we ook op het punt om in een aantal buitenlandse markten te gaan lanceren, waar we ook goede sales verwachtingen van hebben, maar die ook moeten helpen om het merk in Nederland verder uit te bouwen.”
Kun je iets meer over die buitenlandplannen vertellen?
“We zijn met een aantal markten bezig waar we dan wel het merk echt willen uitbouwen, dan wel waar we (ordinair gezegd) gewoon zoveel mogelijk pallets willen schuiven. Deze laatste markten moeten vervolgens helpen om de cashflow te verbeteren, waardoor we weer meer kunnen investeren in landen waar we het merk willen uitbouwen.”
Wat voor markten zijn dat?
“Als we kijken naar markten waar we het merk willen uitbouwen, houden we wel heel sterk onze thuismarkt Nederland in gedachten. Het moet bijdragen aan wat we hier doen en we moeten niet opeens een heel andere koers gaan varen. Daarom zijn we onder andere bezig met België en Zuid-Afrika. België is natuurlijk dichtbij en relatief makkelijk met ons huidige netwerk van distributeurs, maar is qua markt ook zeer vergelijkbaar met Amsterdam van twee jaar geleden.”
En Zuid-Afrika? Dat is niet naast de deur.
“Zuid-Afrika is inderdaad niet echt om de hoek, maar we geloven dat we daar mooie synergieën kunnen slaan met de Nederlandse markt. Het is daar hoogseizoen als het hier laagseizoen is, er is heel veel vraag naar tequila, de hippe Nederlanders kijken naar Kaapstad en de ‘Captonians’ kijken naar wat hip is in Europa. Daarnaast verwachten we dat door de grote hoeveelheid Nederlanders, onder wie het merk al meer bekend is, we daar ook sneller tractie kunnen creëren.”
Mooi plan. En waar wil je over vijf of ten jaar jaar staan?
“Op het gebied van premium tequila, willen we binnen vijf jaar het premium household merk zijn van Europa.”
Wat is nodig om dat te realiseren?
“Het is best een flinke ambitie om dit in vijf jaar te gaan realiseren, en vraagt dat we onze budgetten aanzienlijk moeten gaan vergroten. We krijgen op dit moment enorm veel mooie kansen voorbij, denk aan samenwerkingen met grote internationale artiesten, de meest populaire festivalorganisaties, etc.
Echter, doordat we zo hard groeien, moeten we op dit moment bijna al onze liquiditeit in nieuwe voorraad steken. En tequila is duur, omdat agave (de grondstof om tequila te maken) relatief erg prijzig is, maar ook omdat tequila in Mexico geproduceerd moet worden en dit tot lange leadtimes leidt. Om de groeiambitie te realiseren, moeten we enerzijds dus investeren in grotere voorraden, maar is er ook geld nodig om op het gebied van marketing en partnerships te gaan accelereren.”
Ik neem aan dat je zoiets ook zoekt in een investeerder?
“Ja dat klopt. Doordat het een steeds populairder merk aan het worden is, wat goed zichtbaar is in de meest populaire horecazaken en evenementen, krijgen we op dit moment vrij vaak de vraag of we nog investeerders zoeken. Hoewel dat natuurlijk erg fijn is, hebben we in overleg met onze huidige investeerders wel besloten om op zoek te gaan naar een partij die echt kan bijdragen aan onze (internationale) groei: ofwel iemand die kan bijdragen aan de verkoop. Denk aan iemand met een breed netwerk in (buitenlandse) horeca, en/of juist iemand die sterk kan bijdragen aan het uitbouwen van de internationale naamsbekendheid in onze key markets.”
Wat is er concreet nodig qua financiering?
“Als we kijken naar wat we verwachten nodig te hebben om over de komende twee jaar onze groei te gaan accelereren, verwachten we een totaalbedrag tussen de een en twee miljoen euro. Dit is ruim en hangt ook af van op hoeveel markten je je wilt gaan focussen. Dit bedrag kan verdeeld worden in ongeveer een derde wat direct in voorraad gaat, een derde wat nodig is voor marketing en partnerships, en een derde wat nodig is voor FTE’s en andere organisatiekosten. Met een dergelijke financiering verwachten we onze huidige omzet te vertienvoudigen en positieve cijfers te draaien, waarmee we een grote stap zetten richting onze ambitie om in Europa het household merk op gebied van tequila te worden.”
Wil je nog iets kwijt aan de lezers?
“Dat ik iedereen uitnodig om op een manier deel uit te maken van dit avontuur, omdat het een unieke en mooie ervaring is en er weinig zoveel vreugde geeft als het letterlijke plezier dat je bij mensen ziet als zij van je product genieten.”
Over de auteur: Pieter Bas is Startup relations associate bij Fundsup.
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond