De ROI van e-mailmarketing verhogen
Marketing en e-commerce verantwoordelijken houden zich vaak bezig met de vraag hoe ze opbrengsten uit e-mailmarketing kunnen laten stijgen. Een veelgehoorde manier om het rendement te verhogen is door de database te laten groeien of door frequenter campagnes te sturen. Maar er zijn nog veel meer (en vaak betere) manieren om een hoger rendement uit je e-mailmarketing te halen.
Een hogere conversie
Om zoveel mogelijk te converteren spelen meerdere factoren een rol. Er zitten dan ook meerdere stappen tussen het verzenden van een campagne en het conversiemoment. Hieronder zijn deze stappen opgedeeld, waardoor er straks met een echt rekenmodel en echte getallen gewerkt kan worden.
- Grootte database
- Verzendfrequentie
- Geaccepteerde e-mails (alle e-mails die afgeleverd zijn)
- Unique Confirmed opens (unieke bevestigde opens)
- Click to Open rate (percentage kliks in vergelijking met het percentage opens)
- Conversion rate (aantal conversies ten opzicht van het aantal bezoekers op de pagina)
Door een van deze factoren te verbeteren converteer je meer. Maar, wat is nu de meest efficiënte manier? Hiervoor is het belangrijk een goede berekening te maken, bijvoorbeeld aan de hand van dit rekenmodel.
Hoe werkt het?
Als een webshop een database van 100.000 e-mailadressen heeft en één keer per week een campagne stuurt, kan deze webshop met bovenstaande open-, klik- en conversieratio’s €36.000 per maand verdienen.
Als de database met 10% groeit, stijgen de opbrengsten ook met 10% naar €39.600. Dit is zeker niet slecht, maar je kunt dezelfde opbrengststijging ook halen door bijvoorbeeld de deliverability te verbeteren naar een afleverpercentage van 99%. Hierdoor bereiken 36.000 extra e-mails de inbox van je abonnees waardoor de webshop met dezelfde open- en klikpercentages een opbrengststijging van €3.600 haalt. Toch kan deze opbrengststijging nog verder vergroot worden.
Indien de database weer op 100.000 abonnees staat, de deliverability op 90% en het openpercentage een stijging kent van 20% naar 25%. Dan maak je ineens een omzetstijging van 25% naar €45.000.
Meer opens
Het openpercentage kun je verbeteren door de volgende elementen goed te testen:
- Dag en tijdstip van verzending
- Onderwerpregel
- Afzendnaam
- Afzend e-mailadres
- Preheader
Als het vervolgens ook nog lukt om (naast de stijging van het openpercentage) het Click to Open percentage te laten stijgen naar 25% zie je dat de rendementstijging nog veel groter is. De webshop behaalt dan een opbrengst van €56.250. Dit is een stijging van 56,25% ten opzicht van de originele situatie.
Aantal doorkliks vergroten
Het doorklikpercentage kun je verbeteren door de volgende factoren goed aan te passen op je doelgroep:
- Algehele design van je template
- Call-to-action
- Segmentatie & personalisatie
- Verschillende (groottes van) lettertypes
- Lengte van je e-mail
- Verhouding tussen afbeeldingen en tekst
Het verbeteren van het conversiepercentage zorgt in het rekenmodel ook voor een grote stijging in de omzet. Echter, het conversiemoment vindt plaats op de eigen website. Dat proces goed optimaliseren is de volgende stap.
Gerelateerd event
Deel dit bericht
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond
7 Reacties
JeroenW
Hygiene factoren zijn ook belangriijk. Ik heb nu tot 3 keer toe een afmelding moeten doen bij een bepaald bedrijf. Er kon nog geen excuus vanaf, wel een lulsmoes “sorry, problemen met de server”.. en het ergste “u had zich afgemeld voor nieuwsbrieven, echter dit is een speciale actie mailing!”
Uiteraard doe ik mijn best om dat bedrijf zo zwart mogelijk te maken bij mijn kenissenkring
Verder… mail mag ook best op de smartphone leesbaar zijn hoor zonder dat ik 30-250kb van de databundel moet verstoken omdat iedereen zo nodig zijn boodschap als rijkelijk opgemaakte en van HEEL VEEL PLAATJES voorziene HTML moet sturen.
Tot slot.. heb wat fatsoenlijks te melden! Het ge jij en jou van t-mobile met aanbiedingen die niet bij me passen komt me me neus uit. Een Amerikaanse uitgeverij die mailings stuurt over boeken die al maanden geleden uit zijn gekomen… daar zit ik ook niet op te wachten.
Erik van Rijn
Bedankt voor de handige Excel!
Als we over rendement praten is het misschien ook een idee om de kosten in kaart te brengen. Volgens mij bereken je namelijk nu alleen maar omzet.
Als je de eerste pakt en je zegt ik maak 36.000 euro rendement dat klinkt heel lekker maar is niks van waar.
Jean-Pierre Briaire - Measuremail
@Jeroen: Goede punten. Deze vallen uiteraard allemaal ergens binnen ons beschreven model: hygiëne heeft te maken met je deliverability, leesbaarheid weer met je design.
@Erik: Natuurlijk is het kostenaspect een zeer belangrijke in dit model. Het is echter lastig om een daarover iets eenduidigs op te nemen, omdat kosten en marge per geval zeer verschillend kunnen zijn. Die invuloefening maken we dan ook vaak samen met de klant in dat geval. Voor de volledigheid spreken we dus in dit artikel over omzet/opbrengst.
Jasper
Prima in kaart gebracht, maar het verhaal heeft niets te maken met ROI. Als je de definitie van ROI erbij pakt dan komen we tot de volgende definitie:
(Opbrengst van geïnvesteerd bedrag – geïnvesteerde bedrag) / geïnvesteerd bedrag * 100
Met andere woorden als je niets over een geïnvesteerd bedrag vermeldt, kun je niet praten over ROI.
Verder een goed verhaal en een prima beschrijving van de opbrengst helft. Ben benieuwd of je met een mooi model komt die wel de ROI kan bepalen van je e-mail marketing programma.
Niels Vogt
@Jasper: het is lastig om iets over de kosten te zeggen, omdat dit per situatie heel erg verschilt. In het artikel ben ik ingegaan op de opbrengstkant, zodat lezers zelf kunnen bepalen op welke manier ze hun opbrengst het efficiëntste kunnen verhogen.
Door met de excelsheet en de ROI-formule te rekenen kom je al snel achter de meest efficiënte manier om je ROI te verhogen.
Maarten
Wij zijn een startende onderneming en gebruiken een gratis mail programma onze mailing. Hoe kunnen we op een simpele manier de Conversion Rate meten? Dan kan ik namelijk met bovenstaande excel prima uit de voeten.
Thomas
@Maarten,
Ik neem aan dat je een Google Analytics account hebt. Prima tool om je Conv. rate te meten.