Deel dit artikel
-

Bol.com wordt steeds meer reclameplatform voor verkopers

Het aantal zakelijke verkopers op bol.com dat ook adverteert op de handelssite is afgelopen halfjaar met tien procent gestegen. Het aantal inhouse adverteerders blijft alleen maar stijgen.

Maandelijks trekken zo’n elfduizend handelaren op bol.com de portemonnee om hun handelswaar extra onder de aandacht te brengen van tien à elf miljoen miljoen bezoekers van de winkel. Dat verklappen cijfers in de nieuw verschenen Platform Monitor van het e-commerceplatform over het tweede kwartaal (PDF).

In de zes maanden tot de jaarwisseling verdubbelde het aantal handelaren dat ook adverteert. In het net afgesloten halfjaar groeide het aantal gestaag met tien procent. Mogelijk zagen vorig jaar de early adopters onder de verkopers de wervende mogelijkheden van bol.com voor het eerst pas goed. In die periode vonden ook black friday, Sinterklaas en Kerst plaats.

Hoe groot het gemiddelde budget van de 11.328 adverteerders in juni was, is niet bekend.

Bedrijven die op internet willen adverteren hebben niet bijster veel keuze. Het meeste geld, zo’n tweederde van alle budgetten, gaat naar Facebook of Google. Afgelopen jaar hebben ook Amazon en DPG Media zich gemeld als serieuse alternatieve platformen. Bol.com is wel de grootste Nederlandse website en app maar besteedde afgelopen jaren weinig aandacht aan reclameopties in de winkel.

Technisch partner van bol.coms reclameplatform is Mabaya, een recente acquisitie van Criteo.

Bol.com kent 42.000 aangesloten verkooppartners in Nederland en 5.200 in België. Van hen koppelt 31 procent zijn eigen verkoopsysteem direct aan het bol.com ­account. Hierdoor kunnen alle verkopen vanuit één plek beheerd worden.

Rond de 61 procent van de verkopen op het handelsplatform komen voor rekening van externe verkopers. Het aantal actieve verkopers stijgt maandelijks met ongeveer duizend.

In 2020 gaven adverteerders in Europa 69,4 miljard euro uit aan online reclame, 6,3 procent meer dan in 2019. Van dat bedrag gaat 65 procent naar exploitanten van zoekmachines en socialmedia. In grote lijnen gaat het dan over Facebook en Google. De kruimels gaan naar andere online video, uitgevers van sites met rubrieksadvertenties en displayreclame.

In Nederland namen de digitale bestedingen vorig jaar met 4,1 procent toe tot 2,348 miljard euro. Bol.com vist in een vijver met daarin hooguit enkele honderden miljoenen euro’s.

Foto Shutterstock

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond